Vattenavgifter och vattenförbrukning
I hus med bostadsspecifika vattenmätare och fakturering enligt förbrukningen betalar den boende för vattnet enligt den verkliga förbrukningen. Då ingen bostadsspecifik vattenmätare finns ingår vattnet i hyran.
Vattenavgifter
När vattnet ingår i hyran
För närvarande ingår vattnet i hyran i största delen av våra hus, det vill säga att användningen av vatten har räknats in i hyran i hyresbestämningen. Detta innebär att hyran i dessa hus är något högre än vad den skulle vara om vattnet fakturerades separat. Den boende använder alltså inte vatten avgiftsfritt utan betalar för det i samband med hyran enligt den genomsnittliga förbrukningen.
När vattnet faktureras enligt den verkliga förbrukningen
I ungefär var fjärde av Hekas hus betalar de boende för vatten enligt den verkliga förbrukningen. För tillfället faktureras vattenförbrukningen antingen månadsvis baserat på din faktiska förbrukning eller var tredje månad med förskottsbetalningar.
- Pris för kallt vatten 4,16 €/m³
- Pris för varm vatten 9,98 €/m³
- Pris för kallt vatten 4,45 €/m³
- Pris för varm vatten 9,00 €/m³
Månatlig vattenfakturering
Du kommer att få en separat vattenfakturering enligt din faktiska förbrukning varje månad. Vi har skickat ytterligare information om vattenfakturering till alla hyresgäster som omfattas av månatlig vattenfakturering i december 2023.
Vattnet som förbrukas i januari faktureras i februari och fakturan förfaller i mars.
Observera att i januari 2024 skickas en vattenfaktura till dig för perioden oktober–december 2023. Om du får en kreditfaktura för vatten och inte har några skulder kan du dra av gottgörelsen från nästa månads hyra.
Om du använder direktbetalning och inte har några skulder kan du begära återbetalning av kreditfakturan via OmaHeka-boendesidan. Kontrollera samtidigt att dina bankuppgifter är aktuella.
Förskottsfakturering av vatten är 15 euro i månaden per invånare
Vid vattenfakturering som grundar sig på konsumtion används förskottfakturering. Till hyresräkningen läggs till en förskottsfaktura av vatten på 15 €/person/månad enligt antalet boende i boenderegistret. Till exempel för en familj med fyra personer är den månatliga förskottsfakturan 4 x 15 euro, sammanlagt 60 euro.
Förskottsfakturan för vatten fastställs enligt antal boende i boenderegistret. Om antalet boende i hushållet ändras, till exempel om någon i hushållet flyttar ut eller ett barn föds i familjen, anmäl ändringen på OmaHeka-boendesida.
Om ett minderårigt barn som är folkbokfört i bostaden bor i bostaden endast en del av tiden, till exempel varannan vecka, kan vattenförskottet halveras för barn. Begär halvering av vattenförskottet, till exempel via OmaHeka-boendesidorna.
Vattenförskotten kan inte avbrytas, till exempel under en semester eller annan längre frånvaro från hemmet.
Utjämningen görs var tredje månad
Var tredje månad skickar vi en utjämningsfaktura där vi beaktar den månatliga förskottsbetalningen. Faktureringsrytmen är följande:
- vattenförbrukningen under januari–mars faktureras i april
- vattenförbrukningen under april–juni faktureras i juli
- vattenförbrukningen under juli–september faktureras i oktober
- vattenförbrukningen under oktober–december faktureras i januari.
Återbetalning av vattenförskott
Om vattenförbrukningen under faktureringsperioden är mindre än det betalda vattenförskottet återbetalas skillnaden till den boende.
- Om du inte har någon hyresskuld eller annan skuld till Heka kan du dra av återbetalningen från din följande månads hyra.
- Om du har hyresskuld eller annan skuld vid faktureringstillfället kommer vi att överföra återbetalningen av förskottsbetalningen för att täcka den.
- Om du inte drar av återbetalningen från din hyra själv kan du begära en återbetalning av överloppsbetalningen till ditt konto när det totala återbetalningsbeloppet överstiger 10 euro.
Om vattenförbrukningen under faktureringsperioden är högre än vattenförskottet fakturerar vi den obetalda delen var tredje månad med en så kallad kompensationsfaktura, med andra ord i vattenfakturan.
Du kan dra av det belopp som ska återbetalas från nästa månads hyra om du inte har hyresskuld eller annan skuld till Heka.
Om kreditfakturans belopp inte automatiskt har minskat beloppet för följande månads e-faktura, dra av ersättningsandelen från det hyresbelopp du vanligtvis betalar i nätbanken.
Om du månatligen själv betalar hyran i nätbanken, dra av ersättningen från det totala belopp du vanligtvis betalar.
På din begäran kan vi återbetala en ersättning på mer än 10 euro till ditt konto. Vänligen meddela oss ditt kontonummer på OmaHeka-boendesidorna (Inställningar – Min information) och skicka in en begäran om återbetalning av förskottsavgift (Meddelanden – Nytt meddelande). Pengarna kommer att återbetalas inom ungefär en vecka om dina bankkontouppgifter hos Heka är korrekta.
Vi betalar ingen ränta på ersättningen.
Hur läser man vattenfakturan?
På din vattenfaktura hittar du ett avsnitt med information om faktureringsperioden, för vilken tidfakturan är, mängden och priserna på det kalla och varma vattnet som använts samt den kostnad som faktureras. Priset på varmvatten är högre eftersom det inkluderar kostnaden för att värma upp vattnet.

Ibland överförs inte uppgifterna om vattenförbrukningen vidare i systemen och faktureringen fördröjs. Då kanske du inte får någon faktura för en månad och får en faktura för två månader månaden därpå.
Som med andra mätare kan det uppstå mätfel i vattenmätaren. Många vattenmätare är mekaniska och slits med tiden och fällningar kan till exempel ackumuleras i dem. Detta leder till att mätaren visar en för låg förbrukning. Det är sällsynt att en korrekt installerad vattenmätare visar en för hög förbrukning.
Kontrollera först vattenförbrukningen i ert hushåll om du misstänker att din vattenfaktura innehåller fel. Klocka duscharna och räkna antalet gånger du använder tvätt- och diskmaskinen. Tänk på alla saker som du använder vatten till. Notera också om det har skett några förändringar i vattenanvändningen eller om du till exempel har haft gäster som övernattat under faktureringsperioden.
Kontakta Hekas kundtjänst till exempel via boendesidorna om du fortfarande misstänker att det finns fel i fakturan. Meddela när du tar kontakt vilken faktura och tidpunkt ärendet gäller och hur du har följt upp din vattenförbrukning.
Exempelkalkyl över vattenförbrukningen och kostnaderna för en familj på tre personer, då vattenförbrukningen är 120 liter per person och dygn. Vattenavgiften är 66 euro enligt priset 2025.
Familjen beslutar sig för att spara vatten. De förkortar duschtiden med ett par minuter vardera och förbrukningen sjunker till 100 liter per person och dag. Samtidigt som de sparar varmvatten sjunker månadskostnaden med mer än 10 euro till 53 euro.
Besparingen uppgår till 156 euro per år.
Vattenförbrukning
Även om priset per liter vatten är litet är vattenförbrukningen en betydande kostnadspost på årsbasis, vilket också påverkar Hekas hyror. Den energi som används för att värma upp kallt vatten kostar också pengar. Minskning av vattenförbrukningen och användning av kallt vatten i stället för varmt vatten minskar kostnaderna för vattenförbrukning.
Enligt en utredning som gjordes år 2020 är vattenförbrukningen per person i hög- och radhus i genomsnitt 120 liter per person och dygn.
Det mesta av vattnet används för hygien, alltså till att duscha. Du får alltså den största besparingen när du förkortar duschtiden.
Slösa inte vatten i duschen
Tio minuter i duschen förbrukar cirka 120 liter vatten. Detta är tolv hinkar med vatten, varav fem hinkar är varmt vatten och resten är kallt. Varmvatten är ungefär dubbelt så dyrt som kallvatten, eftersom kostnaden för den energi som används för att värma upp vattnet läggs till priset.
Med små åtgärder kan du minska denna summa avsevärt:
- Korta ner din duschtid, stå inte i duschen för länge
- Instruera även barnen om duschtider Låt inte vattnet rinna på full effekt
- Stäng av kranen när du tvålar in dig och använd endast vatten för att skölja dig.
- Värm dig inte i duschen utan använd ljummet vatten som också känns varmt.
Låt inte vatten rinna i onödan
- Låt inte kranen rinna när du inte använder vatten, till exempel när du borstar tänderna.
- Om du borstar tänderna i två minuter går det åt tolv liter vatten, eller mer än en hink.
Diskmaskiner använder 2–5 gånger mindre vatten än handdisk
- Undvik att diska för hand om du har en diskmaskin.
- Om du diskar för hand ska du göra det i diskhon, inte under rinnande vatten.
- Undvik onödig sköljning av disk innan du lägger in den i maskinen.
Fyll maskinen helt innan du tvättar
När du tvättar kläder används kallt vatten, eftersom maskinen värmer upp det vatten den behöver med el. Du kan spara vatten genom att tvätta på ett förnuftigt sätt:
- Fyll tvättmaskinen helt innan du tvättar.
- Vädra kläderna och förläng tvättintervallen.
- Välj ett kortare och kallare tvättprogram för mindre smutsiga kläder.
Läckande kranar och toaletter förbrukar förvånansvärt mycket vatten.
- En droppande kran som läcker en halv deciliter i minuten innebär ett läckage på 500 liter per vecka.
- En läckande kran kan också förbruka varmvatten, som är dyrare.
- En rinnande toalett som läcker en halv liter per minut innebär ett läckage på över 5 000 liter per vecka.
Rapportera läckande vattenarmaturer omedelbart när du upptäcker dem. Du kan anmäla ett fel antingen genom att logga in på boendesidorna eller utan att logga in på webblanketten.
Underhålls- och reparationsarbeten som utförs på fastigheten eller i områdets vattenledningsnät kan avbryta vattendistributionen. Underhålls- och reparationsarbeten på värmedistributionen kan avbryta tillförseln av varmt vatten. Om vatten inte kommer ur kranen och vattenavbrottet inte har meddelats i förväg, gör följande:
- Kontrollera boendesidorna för att se om det finns information om vattenavbrottet och instruktioner för avbrottet.
- För distribution av kallt vatten ansvarar Helsingforsregionens miljötjänster (HRM). Kontrollera HRM:s webbplats för att se om det finns ett avbrott i distributionen av kallt vatten i ditt område. Där kan du också se var ett eventuellt tillfälligt vattendistributionsställe finns.
- Om det kommer kallt vatten ur kranen men inte varmt beror det troligen på en störning i värmedistributionen. Vänta tills avbrottet är över.
Tips och råd för smart vattenanvändning i hemmet: