Ärendehantering och kundtjänst
Under boendet kan du uträtta de flesta ärenden på våra boendesidor. Vår kundtjänst hjälper dig i alla situationer relaterade till boendet.
Uträtta ärenden smidigt på boendesidorna
Under boendet kan du uträtta alla ärenden på våra boendesidor när det passar dig bäst. På boendesidorna kan du bland annat kontrollera uppgifterna om och statusen för din hyresbetalning, kontakta vår kundtjänst, lämna in en felanmälan, boka en bilplats och bastutid samt uträtta ärenden relaterade till förändringar i boende och avtal.
Anvisningar för användning av boendesidorna
Att uträtta ärenden med Heka påverkas alltid av om du är part i hyresavtalet eller annan boende. På boendesidorna kan man:
- lämna felanmälningar till Heka och följa hur behandlingen framskrider
- kontakta Hekas kundtjänst och lämna meddelanden till Heka om hyresbetalning eller hyresgästdemokrati
- kolla och uppdatera sina kontaktuppgifter och bankkontonummer
- ta del av uppgifter om bostaden och räddningsplanen
- läsa Hekas boendemeddelanden
- lämna servicebegäran till oss i olika situationer som gäller boende och kontrakt, som anmäla störande grannar eller rökning, ansöka om tillstånd för att renovera själv, anmäla överföring av hyresrätt eller beställa bostadsinspektion.
- kolla uppgifterna i hyreskontraktet
- kolla hyran och andra avgifter
- göra ändringar i uppgifterna om de personer som bor i bostaden
- säga upp hyreskontraktet för bostaden.
Om du inte under bostadssökningsprocessen har registrerat dig i tjänsten Ansökan om hyresbostad, följ dessa steg:
- Välj Registrera dig som användare och Identifiera dig. Du hänvisas till stark identifiering med nätbankskoder eller mobil-id. Följ anvisningarna i identifieringstjänsten.
- Efter att du identifierat dig uppge din e-postadress och det lösenord du har valt. Lösenordet ska bestå av minst sex tecken och innehålla minst en stor bokstav, en liten bokstav, en siffra och ett specialtecken.
- Du får ett e-postmeddelande med en länk för att aktivera användarnamnet. Verifieringslänken är giltig i 24 timmar. Från länken kommer du till en sida där du bekräftar registreringen genom att uppge din e-postadress och ditt lösenord.
Om du tidigare har registrerat dig hos en annan hyresvärd eller under bostadssökningsprocessen, gör så här:
- Du kan använda samma användarnamn och lösenord som du har registrerat dig med för Helsingfors stads bostadssökning när du ansökt om en bostad. Vid den första inloggningen ska du identifiera dig på Hekas boendesidor. Du hänvisas till stark identifiering med nätbankskoder eller mobil-id. Följ anvisningarna från identifieringstjänsten.
- Logga in med det användarnamn och lösenord som du skapade under bostadssökningsprocessen.
Om du inte har nätbankskoder eller mobil-id, kan du identifiera dig hos kundtjänsten på din regionbyrå.
- Boka först tid för identifiering hos kundtjänsten på din regionbyrå. Du behöver ett giltigt körkort, pass eller identitetskort för att identifiera dig.
- När du har identifierat dig kan du registrera dig som användare av tjänsten. Välj Registrera dig som användare och Byråidentifiering. Uppge din e-postadress och Identifiera dig. Välj och bekräfta ditt lösenord och registrera dig. Lösenordet ska bestå av minst åtta tecken och innehålla minst en stor bokstav och ett specialtecken.
- Du får ett e-postmeddelande med en länk för att aktivera användarnamnet. Verifieringslänken är giltig i 24 timmar. Från länken kommer du till en sida där du bekräftar registreringen genom att uppge din e-postadress och ditt lösenord.
Du kan beställa en länk på inloggningssidan för att byta lösenord. Du får en länk till din e-post för att byta lösenordet. Länken är giltig i 24 timmar. Lösenordet ska bestå av minst sex tecken och innehålla minst en stor bokstav, en liten bokstav, en siffra och ett specialtecken.
Det går inte att ändra användarnamnet. Om din e-postadress ändras, registrera dig på nytt med den nya e-postadressen.
Du får tillgång till boendesidornas funktioner och innehåll först när ditt hyresavtal börjar gälla.
För att säkerställa funktionaliteten av boendesidorna, kontrollera att popupfönster är tillåtna.
Om du upptäcker att vissa funktioner på boendesidorna inte fungerar, testa att använda webbplatsen på en annan enhet (t.ex. på mobilen eller surfplattan) och med en annan webbläsare (t.ex. Google Chrome eller Mozilla Firefox).
Kontakta Hekas kundtjänst vid andra problem med registreringen, inloggningen eller användningen av boendesidorna.
Felanmälan och jour
Lämna in en icke-brådskande felanmälan som inloggad på våra boendesidor eller utan att logga in med en webblankett. När du lämnar in en felanmälan på boendesidorna kan du följa hur behandlingen av anmälan framskrider och även se dina tidigare felanmälningar.
Felanmälningar som lämnas elektroniskt skickas direkt till fastighetsservice för behandling. Vi åtgärdar de anmälda felen snarast möjligt. Du får ett meddelande till din e-post/boendesidorna om hur reparationen framskrider.
Du kan bara göra en felanmälan för den bostad du bor i. Du kan bifoga en bild på det upptäckta felet med anmälan.
Vår underhållspersonal kontaktar alltid den boende innan de besöker bostaden. Om ett besök i bostaden krävs för att sköta din felanmälan, vänligen svara på underhållspersonalens samtal från numret som börjar 09 5767.
Anmäl alltid fel som kräver omedelbar reparation, såsom vattenläckage, avloppsstopp och elektriska fel
- på måndag till fredag kl. 9–12 till kundtjänstens nummer 09 5767 3000
- övriga tider till journumret 09 5767 3100.
Icke-brådskande felanmälningar som lämnas in utanför kontorstiden kan överföras för att skötas under kontorstid.
Om du glömmer dina nycklar hemma kan du beställa en avgiftsbelagd dörröppning från oss. Beställ dörröppning
- på måndag till fredag kl. 9–12 från kundtjänstens nummer 09 5767 3000
- övriga tider från journumret 09 5767 3100.
Vår personal kommer till din hjälp så snart som möjligt, vanligtvis senast en timme efter beställning beroende på arbetssituationen. Dörröppning är en avgiftsbelagd tjänst. Vi skickar en faktura för dörröppning per post.
Av säkerhetsskäl öppnar vi endast dörren för de boende som finns i boenderegistret. Du måste styrka din identitet till exempel med ett pass eller annat bildförsett identitetsbevis. Vänligen se till att alla boende i din bostad har antecknats i boenderegistret.
Kontakta vår kundtjänst
- På boendesidorna kan du hantera alla boenderelaterade kontakter oavsett tid på dygnet.
- Vår kundtjänst hjälper dig via telefon med alla ärenden relaterade till boende på vardagar. Telefontjänsten är tillgänglig måndag till fredag kl. 9–12, på numret 09 5767 3000.
- Samtalets pris är din mobiloperatörs mobilavgift eller lokalsamtalsavgift när du ringer från fast nätverk. Samtalen spelas in.
- Om du inte har tillgång till boendesidorna därför att du handlägger ärenden med fullmakt för annan persons räkning eller att du handlägger ärenden om dödsboet kan du skicka ett mejl till oss på adressen asiakaspalvelu@hekaoy.fi. Annars kontakta oss gärna via boendesidorna.
Nycklarna lämnas inte längre tillbaka till Heka utan till BLC Turva Oys serviceställe. Nycklarna hämtas också på BLC Turvas serviceställe. När de boende behöver lämna tillbaka eller hämta nycklarna får de boende instruktioner från Hekas kundtjänst.
BLC Turvas serviceställe finns på Backasgatan 2 (ingång: korsningen mellan Vääksyvägen och Industrigatan). Öppettider och kontaktuppgifter finns på BLC Turvas webbplats (på finska). Nycklarna kan även återlämnas när servicestället är stängt. Vi tillhandahåller instruktioner för återlämnande av nycklarna.
Kundtjänsten för boende vid bostadsaktiebolag ger råd till de boende vid bostadsaktiebolag
- via e-post på asiakaspalvelu.asoyasunnot@hekaoy.fi
- per telefon på 09 5767 4000. Telefontjänsten är tillgänglig måndag till fredag kl. 9–12.
Hekas bostäder vid bostadsaktiebolagen är ettor och tvåor i bostadsaktiebolagen runtom i Helsingfors. Bostäderna har tidigare tillhört Oy Helsingin Asuntohankinta Ab.
Uträtta ärenden på vår kundtjänst
Kundtjänsten på Viborgsgatan 2 betjänar tisdagar kl. 9–15 utan tidsbokning. Med tidsbokning betjänar vi onsdagar kl. 9–12 och torsdagar kl. 12–15. Kundtjänsten är stängd måndagar och fredagar.
Boka en tid till kundtjänsten om ett besök är nödvändigt för att sköta ett ärende. Det mesta görs enklast på boendesidorna.
Via bokningsknappen nedan kan du boka en tid i Hekas kundtjänsts elektroniska kalender. Du kan bara boka en tid till vår kundtjänst i kalendern. Eventuella besök för fastighetsförvaltning eller boenderådgivning måste avtalas per telefon eller via e-post.
Tidsbokningsblanketten är finskspråkig.
Gör så här:
- Läs anvisningarna.
- Fyll i dina kontaktuppgifter.
- Välj en orsak för ditt besök.
- Ange i punkten Mer information närmare om vilket ärende du ska sköta i kundtjänsten så att kundtjänstmedarbetaren kan förbereda sig.
- Du får en bokningsbekräftelse i din e-postadress om du har angett den vid bokningstillfället.
- Skriv ner den tid du bokade.
- Avboka ditt möte om du får förhinder. Avboka eller omboka tiden via länken i bekräftelsemeddelandet eller genom att ringa kundtjänsten.
Om du bor i en bostad vid bostadsaktiebolag, boka en tid till kundtjänsten via e-post eller per telefon från kundtjänsten för bostäderna vid bostadsaktiebolagen.
Vår kundtjänst finns i Alphyddan på Viborgsgatan 2.
Det är lätt att komma till kundtjänsten med bland annat bussarna 500 och 510 (hållplats: Sturegatan). Även spårvagnarna 3 (hållplats: Alphyddan) och 9 (hållplats: Sturegatan) trafikerar nära. Det tar cirka 10–15 minuter att promenera från Tripla och Sörnäs metrostation till Viborgsgatan.
Se rutten till vår kundtjänst i HRT:s ruttguide.
Viborgsgatan har ingen kundparkering. Den närmaste större parkeringsplatsen finns på Borgbackens parkeringsplats.
Kundtjänsten finns i byggnadens första våning. Ingången till kundtjänsten finns vid dörren efter hissarna. Anmäl dig vid mottagningsdisken då du anländer till kundtjänsten.
Att uträtta ärenden för en annan person med fullmakt
Med fullmakten kan du ge en annan person fullmakt att sköta dina ärenden.
Med fullmakten kan du ge en annan person fullmakt att sköta dina ärenden. Du kan utnyttja fullmakten då du av en eller annan orsak inte kan sköta ärenden som gäller hyresrelationen.
Du kan ge fullmakten med den allmänna fullmakten i fullmaktsblanketten. Utifrån den kan någon annan sköta alla dina ärenden som gäller hyresrelationen.
Du kan även ge en fullmakt för en viss åtgärd. En engångsfullmakt kan behövas då du till exempel vill att någon annan säger upp hyresavtalet, bilplatsen eller bastuturen, returnerar eller hämtar nycklarna till bostaden, beställer ett disponentutlåtande eller till exempel ansöker om tillstånd för egen renovering för din del. Någon annan kan även be om information om ditt hyresavtal och om betalningarna efter att ha uppvisat fullmakten.
Dessutom kan du med fullmakt ge någon annan fullmakt att överföra din hyresrätt till en familjemedlem som bor i bostaden. Efter att hyresgästen har avlidit används fullmakt då dödsbodelägarna ger en viss person fullmakt att representera dödsboet.
Om det inte finns ett lämpligt alternativ bland fullmaktsblanketterna kan du befullmäktiga en annan person med en fullmakt som du fritt formulerar i fullmaktsblankettens öppna fält.
Anmäl fullmakten med fullmaktsblanketten nedan. Fyll i blanketten (pdf, på finska) och lämna in den till Hekas kundjtjänst eller ge fullmakten till personen som uträttar ärenden för din räkning. Fullmaktstagaren kan även lämna in fullmakten per e-post.