Asiointi ja asiakaspalvelu
Voit hoitaa valtaosan asumisen aikaisesta asioinnista asukassivuillamme. Tavoitat asiakaspalvelumme myös puhelimitse ja sähköpostitse, ja voit asioida asiakaspalvelupisteessämme.
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme
- Asiakaspalvelu auttaa sinua asumiseen liittyvissä tilanteissa arkisin kello 9–15 numerossa 09 5767 3000
- Toisin kuin puheluäänitteellä kerrotaan, puhelun hinta on oman matkapuhelinliittymäsi operaattorin matkapuhelinmaksu tai lankaverkosta soitettaessa paikallisverkkomaksu. Nauhoitamme puhelut.
- Voit lähettää myös sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@hekaoy.fi
Avaimia ei enää palauteta Hekalle vaan BLC Turva Oy:n toimipisteeseen. Avaimet myös noudetaan BLC Turvan toimipisteestä. Kun asukkaiden pitää palauttaa tai noutaa avaimia, saavat asukkaat ohjeet Hekan asiakaspalvelusta.
Asukkaiden tulee siis aina olla yhteydessä Hekan asiakaspalveluun ennen asiointia BLC Turvan palvelupisteessä.
BLC Turvan toimipiste sijaitsee osoitteessa Mäkelänkatu 2 (käynti: Vääksyntien ja Teollisuuskadun risteys). Avaimia voi palauttaa vain palvelupisteen aukioloaikoina. BLC turvan aukioloajat ja yhteystiedot löytyvät BLC Turvan verkkosivuilta.
As Oy -asuntojen asiakaspalvelu neuvoo As Oy -asuntojen asukkaita
- sähköpostitse osoitteessa asiakaspalvelu.asoyasunnot@hekaoy.fi
- puhelimitse arkisin kello 9–15 numerossa 09 5767 4000.
Hekan As Oy -asunnot ovat yksiöitä ja kaksioita, jotka sijaitsevat asunto-osakeyhtiöissä eri puolilla Helsinkiä. Asunnot kuuluivat aiemmin Helsingin Asuntohankinnalle.
Vikailmoitukset ja päivystys
Jätä kiireetön vikailmoitus joko kirjautuneena asukassivuillamme tai kirjautumatta verkkolomakkeella. Kun teet vikailmoituksen asukassivuilla, voit seurata ilmoituksesi käsittelyn etenemistä ja myös palata aiempiin vikailmoituksiisi.
Sähköisesti jätetyt vikailmoitukset siirtyvät käsiteltäväksi suoraan kiinteistöhuollolle. Korjaamme ilmoitetut viat mahdollisimman nopeasti. Saat sähköpostiisi tai asukassivuille ilmoituksen korjauksen etenemisestä.
Vikailmoituksen voit tehdä vain siitä kohteesta, jossa asut. Voit liittää ilmoitukseesi kuvan havaitsemastasi viasta.
Huoltohenkilökuntamme on aina yhteydessä asukkaaseen ennen käyntiä asunnossa. Jos vikailmoituksesi hoitaminen vaatii asunnossa käyntiä, vastaathan 09 5767 -alkuisesta numerosta tulevaan huoltohenkilökunnan puheluun.
Ilmoita kiireellistä korjausta vaativista vioista, kuten vesivuodoista, viemäritukoksista ja sähkövioista
- arkisin kello 9–15 asiakaspalvelun numeroon 09 5767 3000
- muina aikoina päivystysnumeroon 09 5767 3100.
Päivystysaikana ilmoitetut kiireettömät vikailmoitukset voidaan siirtää hoidettavaksi toimistoaikana.
Jos avaimesi unohtuvat kotiin, voit tilata meiltä maksullisen ovenavauksen. Tilaa ovenavaus
- arkisin kello 9–15 asiakaspalvelustamme numerossa 09 5767 3000
- muina aikoina päivystysnumerosta 09 5767 3100.
Henkilökuntamme tulee avuksesi mahdollisimman pian, työtilanteesta riippuen yleensä viimeistään tunnin kuluttua tilauksesta. Ovenavaus on maksullinen palvelu. Lähetämme ovenavauksesta laskun postitse.
Avaamme oven turvallisuussyistä vain talonkirjaan merkityille asukkaille. Sinun tulee todistaa henkilöllisyytesi esimerkiksi passilla tai muulla kuvallisella henkilöllisyystodistuksella. Huolehdithan, että kaikki asuntosi asukkaat on merkitty talonkirjan asukasluetteloon.
Asioi asiakaspalvelupisteessämme
Asiakaspalvelupisteemme osoitteessa Viipurinkatu 2 on avoinna ajanvarauksella arkisin kello 9–15. Tiistaisin palvelemme myös ilman ajanvarausta kello 9–15.
Aika asiakaspalveluun kannattaa varata sellaisissa tilanteissa, joissa käynti toimistolla on välttämätöntä asian hoitamiseksi. Useimmat asiat hoituvat helpoiten asukassivuilla.
Alla olevan ajanvarauspainikkeen kautta pääset varaamaan ajan Hekan asiakaspalvelun sähköisestä kalenterista. Voit varata kalenterista ajan vain asiakaspalveluumme. Vuokravalvonnan, isännöinnin tai asumisneuvonnan mahdollisista asiointikäynneistä tulee sopia puhelimitse tai sähköpostitse.
Toimi näin:
- Lue ohjeet.
- Täytä yhteystietosi.
- Valitse käynnin syy.
- Kerro lisätiedot-kohdassa tarkemmin, mitä asiaa olet tulossa asiakaspalveluun hoitamaan, jotta asiakaspalvelija osaa varautua.
- Saat varausvahvistuksen sähköpostiisi, jos olet ilmoittanut sen ajanvarauksen yhteydessä.
- Kirjoita varaamasi aika muistiin.
- Peruuta varattu aika, jos sinulle tulee este. Tee ajan peruutus tai siirto sähköpostivahvistuksessa olevan linkin kautta tai soittamalla asiakaspalveluun.
Jos asut As Oy -asunnossa, varaa aika asiakaspalveluun sähköpostitse tai puhelimitse As Oy -asuntojen asiakaspalvelusta.
Asiakaspalvelupisteemme sijaitsee Alppilassa osoitteessa Viipurinkatu 2. Vierailijoiden sisäänkäynti on Viipurinkadun ja Sturenkadun kulmassa.
Asiakaspalvelupisteeseen pääsee helposti muun muassa busseilla 500 ja 510 (pysäkki: Sturenkatu). Myös raitiovaunut 3 (pysäkki: Alppila) ja 9 (pysäkki: Urheilutalo) tulevat lähelle. Viipurinkadulle on noin 10–15 minuutin kävelymatka Triplasta ja Sörnäisten metroasemalta.
Katso reitti asiakaspalvelupisteeseemme HSL:n reittioppaasta.
Viipurinkadulla ei ole asiakaspysäköintiä. Läheisin suurempi parkkipaikka löytyy Linnanmäen parkkipaikalta.
Asiakaspalvelupiste sijaitsee rakennuksen ensimmäisessä kerroksessa. Asiakaspalveluun pääsee sisään hissien jälkeisestä ovesta. Kun saavut asiakaspalvelupisteeseen, ilmoittaudu vastaanottotiskillä.
Ohjeita asukassivujen käyttöön
Palvelu on tarkoitettu Hekan nykyisille asukkaille. Rekisteröidy palveluun sähköpostiosoitteellasi ja tunnistaudu vahvasti. Tämän jälkeen voit kirjautua sisään sähköpostiosoitteellasi, joka on käyttäjätunnuksesi, ja salasanallasi.
Asukassivuilla voit hoitaa valtaosan asioinnistasi. Asiointiisi Hekan kanssa vaikuttaa aina, oletko vuokrasopimuksen osapuoli vai muu asukas. Asukassivuilla voi:
- Jättää Hekalle vikailmoituksen ja seurata sen käsittelyn etenemistä.
- Olla yhteydessä asiakaspalveluumme sekä jättää viestejä vuokranmaksuun tai vuokralaisdemokratiaan liittyvissä asioissa.
- Tarkastella ja päivittää yhteystietoja ja pankkitilinumeron.
- Tarkastella omia autopaikka- ja saunavuorovarauksia, jättää uuden varauspyynnön ja perua nykyisen varauksen.
- Tutustua oman kohteen tietoihin ja pelastussuunnitelmaan.
- Lukea Hekan asukastiedotteita.
- Jättää meille palvelupyyntöjä erilaisissa asukas- ja sopimusmuutostilanteissa, kuten ilmoittaa häiritsevästä asumisesta tai tupakoinnista, hakea lupaa omatoimiremonttiin, ilmoittaa vuokraoikeudensiirrosta tai tilata asunnontarkastuksen.
- Tarkastella vuokrasopimuksen tietoja.
- Katsoa vuokran ja muiden maksujen tiedot ja tilanteen.
- Tehdä muutoksia asunnon asukastietoihin.
- Irtisanoa asunnon vuokrasopimuksen.
- Tarkastella lainassa olevia avaimia.
- Tarkastella asunnon vedenkulutusta, jos se laskutetaan erikseen ja sitä mitataan Verto-vesimittarilla.
- Siirtyä tutustumaan muilla verkkosivuilla oleviin asumisen palveluihin kuten HSY:n jäteoppaaseen.
Jos et ole jo asunnonhakuvaiheessa rekisteröitynyt Vuokra-asunnon haun palveluun, toimi näin:
- Valitse Rekisteröidy käyttäjäksi ja Tunnistaudu. Sinut ohjataan tunnistautumaan vahvasti verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Seuraa tunnistautumispalvelun ohjeita.
- Tunnistautumisen jälkeen kirjoita sähköpostiosoitteesi ja valitsemasi salasana. Salasanassa tulee olla vähintään kuusi merkkiä, joista vähintään yksi on iso kirjain, vähintään yksi on pieni kirjain, vähintään yksi on numero ja vähintään yksi on erikoismerkki.
- Saat sähköpostiisi viestin, jossa on linkki käyttäjätunnuksesi aktivoimiseen. Vahvistuslinkki on voimassa 24 tuntia. Linkistä sinut ohjataan sivulle, jossa vahvistat rekisteröitymisen kirjoittamalla sähköpostiosoitteesi ja salasanasi.
Jos olet rekisteröitynyt aiemmin toiselle vuokranantajalle tai asunnon hakuvaiheessa, toimi näin:
- Voit käyttää samaa käyttäjätunnusta ja salasanaa, joilla olet asuntoa hakiessasi rekisteröitynyt Helsigin kaupungin asunnonhakuun. Ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä tunnistaudu Hekan asukassivuille. Sinut ohjataan tunnistautumaan vahvasti verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Seuraa tunnistautumispalvelun ohjeita.
- Kirjaudu sisään asunnonhakuvaiheessa luomallasi tunnuksella ja salasanalla.
Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit käydä tunnistautumassa asiakaspalvelupisteessä.
- Varaa ensin asiakaspalvelusta aika tunnistautumista varten. Tarvitset tunnistautumiseen voimassa olevan passin tai henkilökortin.
- Kun olet käynyt tunnistautumassa, voit rekisteröityä palvelun käyttäjäksi. Valitse Rekisteröidy käyttäjäksi ja Toimistotunnistautuminen. Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja Tunnistaudu. Valitse ja vahvista salasana sekä rekisteröidy. Salasanassa tulee olla vähintään kuusi merkkiä, joista yksi on iso kirjain ja yksi erikoismerkki.
- Saat sähköpostiisi viestin, jossa on linkki käyttäjätunnuksesi aktivoimiseen. Vahvistuslinkki on voimassa 24 tuntia. Linkistä sinut ohjataan sivulle, jossa vahvistat rekisteröitymisen kirjoittamalla sähköpostiosoitteesi ja salasanasi.
Jos unohdit salasanasi, tilaa salasanan vaihtolinkki kirjautumissivulta. Saat salasanan vaihtolinkin sähköpostiisi. Linkki on voimassa 24 tuntia. Salasanassa tulee olla vähintään kuusi merkkiä, joista vähintään yksi on iso kirjain, vähintään yksi on pieni kirjain, vähintään yksi on numero ja vähintään yksi on erikoismerkki.
Käyttäjätunnuksen vaihtaminen ei ole mahdollista. Jos sähköpostiosoitteesi vaihtuu, rekisteröidy palveluun uudestaan uudella sähköpostiosoitteellasi.
Saat asukassivujen toiminnot ja sisällöt käyttöösi vasta, kun vuokrasopimuksesi alkaa.
Asukassivujen näkymien toiminnan varmistamiseksi huomioi, että ponnahdusikkunoiden esto ei ole päällä.
Jos huomaat toimimattomuutta asukassivujen näkymissä, kokeile niitä toisella laitteella (esimerkiksi puhelimella tai tabletilla) ja toisella verkkoselaimella (esimerkiksi Google Chromella tai Mozilla Firefoxilla).
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme muissa rekisteröitymisen, kirjautumisen tai asukassivujen käytön ongelmissa.
Toisen puolesta asiointi valtakirjalla
Valtakirjalla voit valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan omia vuokrasuhdeasioitasi.
Valtakirjalla voit valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan omia asioitasi. Voit käyttää valtakirjaa, kun et itse kykene jostain syystä hoitamaan vuokrasuhteeseen liittyviä asioitasi.
Valtuutuksen voit tehdä valtakirjalomakkeessa yleisvaltuutuksella, jonka perusteella toinen henkilö voi hoitaa kaikkia vuokrasuhteeseesi liittyviä asioita.
Voit tehdä valtuutuksen myös yksittäisten toimenpiteiden tekemiseksi. Kertaluonteinen valtuuttaminen voi tulla kyseeseen, kun haluat, että toinen henkilö esimerkiksi irtisanoo vuokrasopimuksen, autopaikan tai saunavuoron, palauttaa tai hakee asunnon avaimet tai vaikkapa hakee lupaa omatoimiremontin tekemiseen puolestasi. Toinen henkilö voi myös pyytää tietoja vuokrasopimukseesi liittyvistä asioista ja maksuista valtakirjan esitettyään.
Lisäksi voit valtakirjalla valtuuttaa toisen henkilön siirtämään vuokraoikeutesi asunnossa asuvalle perheenjäsenellesi. Vuokralaisen kuollessa valtakirjaa käytetään, kun kuolinpesän osakkaat valtuuttavat tietyn henkilön edustamaan kuolinpesää.
Jos valtakirjalomakkeessa ei ole sinulle sopivaa valtuutusvaihtoehtoa, voit valtuuttaa toisen henkilön omin sanoin kirjoitetulla valtuutuksella valtakirjalomakkeen avoimessa kohdassa.
Ilmoita valtuutuksesta alla olevalla valtakirjalomakkeella. Täytä valtakirja ja toimita se asiakaspalveluumme tai anna valtakirja henkilölle, joka asioi puolestasi. Valtuutettu voi toimittaa valtakirjan myös sähköpostilla.