Vanliga frågor
På den här sidan hittar du svar på frågor som vi ofta får. Du kan följa länkarna för att läsa mer om ämnet.

Ansökan om en bostad samt bostadsvisningar
Du kan ansöka om en bostad hos Helsingfors stad genom att fylla i en bostadsansökan. Läs först igenom ansökningsanvisningarna. Heka behandlar inte bostadsansökningar och väljer inte hyresgäster.
Om du har hittat en bostad som motsvarar din ansökan, skickar Helsingfors stad ett villkorligt bostadserbjudande till dig och ber dig lämna in de bilagor som behövs. När dina bilagor har kontrollerats och behandlats får du ett slutligt erbjudande. Du kan sedan kontakta Heka enligt de anvisningar du fått i erbjudandet.
Det finns ingen preliminär information tillgänglig om behandlingen av ansökningar. När en bostad blir ledig beaktas de ansökningar som är bekräftade och giltiga för den bostaden vid valet av hyresgäster. Sökande kontaktas endast om bostaden erbjuds dem. Att kontakta Heka eller rådgivningen om ansökan om hyresbostad påskyndar inte processen för att få en bostad. Rådgivningen om ansökan om hyresbostad ger dig vägledning för hur du fyller i och ändrar din ansökan.
Du kan ändra din ansökan i tjänsten för ansökan om en hyresbostad.
Rådgivningen om ansökan om hyresbostad ger dig vägledning för hur du fyller i och ändrar din ansökan.
När du har fått ett slutligt erbjudande kan du kontakta Heka för att komma överens om en visning av bostaden. I erbjudandet ser du Hekas kontaktuppgifter för bostadsvisningar. Bostaden visas för dig senast på bostadserbjudandets utgångsdatum. Efter visningen ska du kontakta Heka så snart som möjligt för att meddela om du accepterar eller avvisar erbjudandet.
Tyvärr kan vi inte ordna bostadsvisningar i nya objekt eller objekt som genomgår renovering. En planritning över bostaden bifogas till ditt bostadserbjudande.
Du kan byta bostad om dina bostadsbehov har förändrats och om följande villkor uppfylls:
- Du har bott i din nuvarande Heka-bostad som huvudhyresgäst i minst ett år.
- Du har ett hyresavtal som gäller tills vidare.
- Du har inte fått några anmärkningar eller skriftliga varningar som gäller boendet, till exempel för brott mot ordningsreglerna eller störande boende, på ett år.
- Du har inga hyresskulder eller andra obetalda avgifter eller ersättningar till din hyresgivare, exempelvis bastuavgifter eller avgifter för dörröppning.
- Det finns inget att anmärka på i skicket på din nuvarande bostad.
Om du vill byta till en Heka-bostad som blir ledig, fyll i ansökan om bostadsbyte till Helsingfors stad.
Om du vill byta bostad med en motpart kan du själv leta efter en bytespartner i bostadsbytesbörsen (på finska). Om du hittar en bytespartner ska du fylla i ansökan om bostadsbyte till Helsingfors stad.
Hyresavtal och inflyttning i bostaden
Det enklaste sättet att underteckna ett hyresavtal, avtal om parkeringsplats och bastuavtal är elektroniskt. Du behöver en e-postadress och nätbankskoder för att kunna signera elektroniskt.
Heka skickar ett e-postmeddelande till dig med en länk som du klickar på för att underteckna avtalet. För elektronisk signering krävs stark autentisering med nätbankskoder. Du kan ladda ner och spara avtalet när du undertecknar det.
Du får nycklarna till din bostad tidigast på hyresavtalets startdatum. Vi informerar dem som flyttar in i nya objekt och objekt som genomgått renovering separat om utdelningen av nycklar.
Att uträtta ärenden hos Heka
Om du redan har ett användarnamn anger du din e-postadress och ditt lösenord och klickar på Logga in. Om du registrerade dig redan när du ansökte om en bostad ska du använda samma koder.
Se instruktionsvideo: OmaHeka-boendesidor – Logga in och kontrollera din egen information
Om du ännu inte har registrerat dig i OmaHeka, påbörja registreringen med att klicka på Luo tunnus (Skapa användarkoder). Ange din e-postadress för att få en bekräftelselänk. Länken gäller i 24 timmar. Öppna e-postmeddelandet du fick och följ länken. Identifiera dig med dina bankkoder och skapa sedan ett lösenord som du framöver använder för att logga in. När du har skapat användarkoderna kan du logga in i OmaHeka och använda tjänsten.
Se instruktionsvideo: OmaHeka-boendesidor – Registrera dig som användare
Helsingfors stad erbjuder flera sätt för dig att få hjälp med e-tjänsterna. Du kan vända dig till Helsingfors stads digitala stöd för att få hjälp med apparater och användningen av tjänster, eller så kan du utnyttja bibliotekens digitala stöd.
Rådgivningen om ansökan om hyresbostad hjälper dig med ansökan om en bostad.
En fullmakt krävs alltid för att du ska kunna uträtta ärenden för en annan persons räkning. Läs anvisningarna om användning av fullmakt och meddela din fullmakt på en fullmaktsblankett.
Läs först anvisningarna för dödsbon och anmäl sedan att en hyresgäst har avlidit i enlighet med anvisningarna. Kom också ihåg att vid behov säga upp hyresavtalet.
Läs anvisningarna för dödsbon och anmäl att en hyresgäst har avlidit
En bostad ska sägas upp skriftligt. Uppsägningen görs enkelt på OmaHeka-boendesidorna under Bostadstjänster > Uppsägning.
Uppsägningstiden för ett tillsvidare gällande hyresavtal är en månad, som räknas från sista dagen i den kalendermånad då uppsägningen görs.
Ett tidsbundet hyresavtal kan inte sägas upp, utan det upphör när den tid som anges i avtalet löper ut.
En icke-brådskande felanmälan kan du göra antingen på OmaHeka-boendesidorna eller med en webblankett, utan att vara inloggad.
Rapportera fel som behöver åtgärdas akut, till exempel vattenläckor, stopp i avlopp och elfel:
- måndag till torsdag kl. 9–11 på kundtjänstens nummer 09 5767 3000
- under övriga tider på journumret 09 576 731 00.
Du kan se lediga parkeringsplatser och bastutider samt boka dessa skriftligt under Bokningar i OmaHeka. Vi behandlar bokningsförfrågningar i den ordning de kommer in.
Vi tar inte emot bokningar av parkeringsplatser eller bastutider per telefon eller e-post.
Du kan boka tid i tvättstugan antingen på OmaHeka-boendesidorna eller i det objektspecifika bokningssystemet. Reglerna för bokning och nycklar varierar från objekt till objekt. Besök webbplatsen för ditt objekt eller OmaHeka för att se om ditt objekt har en separat webbtjänst för bokning av tvättstugan. Även vår kundtjänst ger anvisningar för hur du bokar tvättstugan.
Du kan beställa en ny nyckel skriftligt antingen i OmaHeka eller genom att besöka Hekas kundtjänstställe. Extra nycklar kan inte beställas per telefon.
Har du tappat bort din nyckel och behöver en ny? Se anvisningarna och avgifterna för nyckelbeställningar
Det bästa sättet att beställa en bostadsinspektion är i OmaHeka under Servicebegäran > Lägg till ny servicebegäran.
Kontrollera samtidigt att dina kontaktuppgifter är uppdaterade i OmaHeka, så att bostadsinspektören kan kontakta dig vid behov.
Om du inte kan använda OmaHeka, boka en tid på Hekas kundtjänstställe.
En bostadsinspektion inför överlåtelse av en hyresrätt är kostnadsfri. Bostadsinspektioner som görs inför byte av bostad är avgiftsbelagda.
Det bästa sättet att kontakta hyresvärden är att gå till Meddelanden i OmaHeka. Välj ”Boendedemokrati” som meddelandekategori. Detta är också det rekommenderade sättet att hantera frågor som rör boendedemokrati.
Boenderådgivningen arbetar förebyggande för att lösa problem med boendet för kunderna, problem som om de blir långvariga kan leda till bostadslöshet. Om en hyresskuld hotar att leda till bostadslöshet försöker boenderådgivarna kontakta hyresgästen. De ordnar vid behov ett möte eller ger servicehandledning om till exempel FPA:s förmåner, socialväsendets tjänster eller andra nätverks tjänster, beroende på kundens behov.
Du kan kontakta boenderådgivningen med låg tröskel. Rådgivningen är frivillig och kostnadsfri för kunden.
Se boenderådgivarnas kontaktuppgifter (på finska)
Ändringar i hyresavtalet
Det är möjligt att ta in en underhyresgäst på vissa villkor. Likaså är det möjligt att i begränsad omfattning tillfälligt överlåta bostaden. I båda fallen ska villkoren i hyresavtalet följas och Heka informeras om saken i förväg.
Läs mer om underuthyrning och andra förändringar i hyresförhållandet
Som huvudhyresgäst kan du överlåta hyresrätten till bostaden till
- din make/maka eller sambo
- ett barn i din familj
- en förälder eller din makes/makas förälder.
Den person som hyresrätten överlåts till måste bo i lägenheten med dig.
Läs anvisningarna för att överlåtelse av hyresrätt
Anmäl överlåtelsen av hyresrätten i OmaHeka.
Det är förbjudet att hyra ut Hekas bostäder i andra hand, varvid de inte längre får hyras ut exempelvis via Airbnb. Heka har beslutat att förbjuda andrahandsuthyrning av bostäder eftersom de har hyrts ut åt andra utan Hekas tillstånd. Det har också funnits andra oklarheter gällande andrahandsuthyrning.
Heka kommer gradvis att förenhetliga hyresavtalen under de närmaste åren. Heka skickar ett brev hem till dig när det är aktuellt att förenhetliga ditt hyresavtal.
Detta gäller inte invånare vars hyresavtal har börjat 1.1.2022 eller senare, eftersom villkoren i dessa avtal redan följer den nya hyresavtalsmodellen.
Betalning av hyra, vattenräkningar och andra avgifter
Hos Heka är förfallodagen för betalning av hyran alltid månadens 4:e dag eller följande vardag. Det går inte att senarelägga förfallodagen.
Om du betalar hyran, en användningsavgift eller en faktura för sent, det vill säga efter förfallodagen, debiterar Heka dig dröjsmålsränta i enlighet med räntelagen.
I vissa situationer kan det vara möjligt att ingå ett betalningsavtal. Om din hyra är försenad ska du kontakta vår hyresrådgivning så snart som möjligt. Tillsammans kan vi hitta en lösning innan skuldsituationen förvärras.
Om din vattenräkning väcker frågor kan du först kontrollera följande:
- Har det skett förändringar i din vattenförbrukning?
- Har antalet personer som bor i bostaden förändrats?
- Har det förekommit några läckor i vattenarmaturerna i bostaden?
Om du upptäcker läckage ska du göra en fel- eller jouranmälan.
Om förändringen i förbrukningen eller omständigheterna inte förklarar vattenräkningen, kan du begära en kontroll av vattenmätaren eller räkningen av Hekas hyresrådgivning.
Du kan se priserna för bastutider, parkeringsplatser och andra tilläggstjänster i vår prislista.
Du kan se information om och läget för din hyresbetalning under Min ekonomi på OmaHeka-boendesidorna.
Vi skickar månatliga sms som påminner dig om att betala ackumulerade skulder till Heka. På så sätt får du snabbt information om eventuella utestående belopp och kan betala dem innan inkassokravet skickas. Även små utestående skulder samlar ränta över tid, så det är bra att betala av även små belopp så snart som möjligt, senast när du betalar din hyra nästa gång.
Vi skickar ett sms både till boende som för närvarande bor i en Heka-bostad och till boende som har flyttat ut och som har ackumulerade hyresskulder eller andra skulder till Heka. Vi skickar sms:et oavsett skuldens storlek, så även en skuld på 0,01 euro räcker för att ett sms ska skickas automatiskt från vårt system.
Som boende i en Heka-bostad kan du kontrollera din skuldsituation under Min eonomi i OmaHeka.
Boende som har flyttat ut kan kontakta vår hyresrådgivning.
Övrigt om att bo hos Heka
Ja.
Heka renoverar lediga bostäder vid behov. Medan du bor i bostaden åtgärdar vi fel som uppstår i bostaden på basis av felanmälningar. Bostäder renoveras inte i samband med byten mellan hyresgäster.
Varje år renoverar vi upp till tusen bostäder. Om en ombyggnad eller annan större renovering hindrar de boende från att bo i bostaden ordnar vi en tillfällig bostad under tiden. För information om eventuella renoveringsplaner i ditt bostadshus ska du kontakta huskommittén.
Du kan göra lätta renoveringar i ditt hem om Heka har gett dig tillstånd för det. Ansök om tillstånd på OmaHeka-boendesidorna (Servicebegäran > Sök tillstånd för egen renovering).
När du har fått tillstånd kan du måla väggar och lägga in nya laminat- eller vinylgolv. Inga andra renoveringar är tillåtna.
Hekas bostäder har ett bredband som ingår i hyran och som har en bashastighet på 10 MB/s.
Om du vill kan du teckna abonnemangs- och andra serviceavtal direkt med valfri operatör eller köpa extra hastighet av husets bredbandsleverantör. Heka har flera bredbandsavtal per område, vilket innebär att operatören, tilläggstjänsterna och priserna varierar. Kontrollera operatören för ditt objekt på OmaHeka-boendesidorna.
Aimo Park ansvarar för parkeringsövervakningen vid Hekas hus. Om du är missnöjd med en övervakningsavgift som du fått kan du göra en skriftlig reklamation till Aimo Park.