Glad självständighetsdag! Hekas kundservice är stängd på självständighetsdagen den 6 december. Under tiden kundservice är stängd, vänligen anmäl brådskande reparationsbehov till vårt journummer 09 5767 3100.

Hekas mål är att så många vräkningar som möjligt förhindras och att den boende inte förlorar sitt hem

Heka ger den boende flera möjligheter att sköta situationen innan hyresskulden framskrider till vräkning. Vår indrivningsprocess är flexibel och utgår från kundens behov. Vräkning är alltid det sista alternativet när det inte längre finns något annat att göra.

08.10.2024 13:29

Antalet vräkningar och mängden hyresskuld ökar i hela Finland, och Heka är inget undantag från detta. Orsaken till det ökade antalet vräkningar är bland annat den försämrade ekonomiska situationen, Hekas hyresjusteringar och ändringarna i FPA:s stöd. Också antalet vräkningar från Heka ökar jämfört med de föregående åren. År 2023 gjorde man 121 vräkningar på grund av hyresskulder under hela året, medan man i år har gjort 155 vräkningar (läget 26.9.2024).

Den boende får flera möjligheter att klara av problem med hyresbetalningen

Heka arbetar dagligen för att så många vräkningar som möjligt förhindras och att den boende inte förlorar sitt hem. Detta arbete utförs under såväl frivillig indrivning som rättslig indrivning samt i uppgifterna för att utveckla indrivningen. Kundtjänstens team för rådgivning om hyresbetalning ger råd till boende som har problem med att betala hyran och ingår betalningsavtal med dem. 

Den boende får flera möjligheter att klara av problem med hyresbetalningen och betala hyresskulden i de olika skedena under indrivningen. Efter det första indrivningsbrevet har den boende minst cirka ett halvt år på sig att sköta situationen innan hen kan bli vräkt från sitt hem.

Vi uppskattar den boendes aktivitet: vi ger råd och ingår betalningsavtal

Om en boende har hyresskuld, skickar vi indrivningsbrev till hen. I indrivningsbreven anger vi skuldbeloppet och uppmanar den boende att kontakta Heka.

Om den boende har hyresskuld till ett belopp som motsvarar hyran för två månader eller 4–6 självriskandelar efter de stöd som FPA betalar, får hen ett indrivningsbrev från Heka där vi också berättar om hotet om vräkning. Tonen i detta indrivningsbrev är sträng, men vi erbjuder ett betalningsavtal också i detta skede.

Den boende kan när som helst under den frivilliga indrivningen kontakta Heka och ingå ett betalningsavtal. Ett betalningsavtal kan ingås för upp till ett år. Betalningsraterna i betalningsavtalet anpassas till den boendes ekonomiska situation. Betalningsavtalet kan också förnyas vid behov.

Heka erbjuder också avgiftsfria boenderådgivningstjänster till sina boende i samarbete med Helsingfors stad. Boenderådgivaren försöker också själv kontakta den boende om den boende har fått ett indrivningsbrev med hot om vräkning. Med hjälp av boenderådgivaren kan kunden exempelvis närmare utreda sina möjligheter till olika slags ekonomiska stöd från både FPA och socialväsendet.

Nainen täyttää lomaketta Hekan asiakaspalvelupisteessä.

Den boende kan också betala skulden under behandlingen vid tingsrätten

Indrivningen av den boendes hyresskuld framskrider till behandling vid tingsrätten, om den boende inte reagerar på Hekas indrivningsbrev eller kontakter och hyresskulden uppgår till ett belopp som motsvarar hyran för två månader eller 4–6 självriskandelar efter de stöd som FPA betalar.

Samtidigt söker man en vräkningsdom för den boende för vräkning ur bostaden. Denna indrivning av skulder vid tingsrätten kallas rättslig indrivning. När den boendes hyresskuld har överförts till tingsrätten skickar Heka hen ett textmeddelande där vi berättar om inledandet av behandlingen vid tingsrätten.

Den boende kan också undvika vräkningen under behandlingen vid tingsrätten.

Om den boende betalar skulden, hyran för den innevarande månaden och rättegångskostnaderna under behandlingen vid tingsrätten, kan boendet hos Heka fortsätta normalt och målet återkallas vid tingsrätten. Också i detta skede kan boenderådgivaren hjälpa den boende.

Under behandlingen vid tingsrätten förutsätter vi att den boende betalar hela skulden, eftersom det redan har samlats ett större hyresskuldbelopp och man flera gånger har försökt uppmuntra den boende att ingå ett betalningsavtal. 
 

I värsta fall leder hyresskulden till vräkning

Om den boende inte vill eller kan betala sin hyresskuld under behandlingen vid tingsrätten, ger tingsrätten en vräkningsdom. Heka överför vräkningsdomen till utsökningsväsendet, som utför vräkningen.

Utsökningsväsendet agerar enligt samma riksomfattande process vid alla vräkningar, och hyresvärden kan inte inverka på hur vräkningen framskrider vid utsökningen.

Utsökningen meddelar den boende en flyttningsdag före vilken den boende frivilligt kan flytta ut ur bostaden. Om den boende inte flyttar ut ur bostaden frivilligt, ber indrivningsteamet utsökningen på plats. Utsökningsväsendet utför vräkningen vid en tidpunkt som det väljer.

Hekas boende har också möjlighet att hämta sina saker efter vräkningen vid en gemensamt överenskommen tidpunkt inom en viss tid innan bostaden töms.
 

Vi utvecklar kontinuerligt vår indrivning så att den blir mer kundorienterad

Som en stor hyresvärd agerar Heka ansvarsfullt och utvecklar kontinuerligt sin indrivningspraxis så att den blir mer kundorienterad.

Under de senaste tiderna har vi lindrat praxis för förlängning av tidsbundna avtal och lagt till information om problem med hyresbetalning på vår webbplats. Under hösten tar vi i bruk indrivningstextmeddelanden som vi skickar före indrivningsbreven. Med textmeddelandena strävar vi efter att snabbare och bättre nå de boende som har hyresskuld. 

Samarbetet med boenderådgivningen spelar också en mycket viktig roll.