Nöjdheten hos Hekas invånare ökar
Nöjdheten hos Hekas invånare har ökat inom alla delområden. I invånarenkäten 2025 bedömde 52 procent av respondenterna Heka som en bra eller utmärkt hyresvärd, medan motsvarande andel i fjol var 39 procent.

Den årliga enkäten om invånarnöjdhet, som genomfördes i september, utredde hur nöjda invånarna är med Heka som hyresvärd. Invånarna är fortfarande mycket nöjda med bostädernas läge (4,25) och storlek (4,15). Respondenterna gav också goda vitsord för fastighetsskötarnas yrkesskicklighet (3,63) och städpersonalens tjänstvillighet (3,60). Möjligheterna till avfallsåtervinning bedömdes vara goda (3,96) och det fanns inga betydande skillnader i invånarnas nöjdhet mellan serviceområdena.
– Vi lyssnar noga på våra invånare, eftersom deras respons ger oss information om hur vi borde utvecklas. Ett tryggt hem till ett rimligt pris är grunden för en fungerande vardag – och vi gör inte avkall på det, betonar Maria Aspala, Hekas verkställande direktör.
Nya kontaktsätt har ökat nöjdheten med kundtjänsten
När det gäller kundtjänsten var det nöjdheten med hanteringen av problem med hyresbetalningar som ökade mest, från 3,18 till 3,83. Heka har förbättrat kommunikationen med invånarna, exempelvis genom att skicka textmeddelanden när hyresskulder eller andra skulder börjar hopa sig. Vi fortsätter att också kontakta invånarna per telefon, e-post och brev för att varje invånare ska få stöd i god tid. Invånarna erbjuds också hyresrådgivning samt boenderådgivning i samarbete med Helsingfors stad.
Invånarna sköter sina ärenden i allt högre grand på OmaHeka-boendesidor, som har blivit det klart populäraste sättet att kontakta Heka. I tjänsten kan invånarna bland annat kontrollera statusen på hyresbetalningar, kontakta kundtjänsten och disponenten samt lämna felanmälningar.
– Invånarenkätens resultat visar att vårt hårda utvecklingsarbete syns i invånarnas vardag. Invånarna upplever att servicen har blivit bättre och att det har blivit lättare att sköta ärenden, gläder sig Aspala.
Man trivs länge i Hekas bostäder
Hekas invånarenkät genomfördes mellan den 15 och den 28 september 2025 som en webbenkät. Enkäten skickades till 20 000 slumpmässigt utvalda invånare. Enkäten besvarades av 4 601 personer, vilket ger en svarsprocent på 23 procent. Påståendena bedömdes på skalan 1–5 (1 = dåligt, 5 = utmärkt).
Av respondenterna var 54 procent ensamboende och 41 procent barnfamiljer. Mer än hälften av respondenterna har bott hos Heka i över tio år.