Har du fått ett textmeddelande om en skuld? Vi informerar dig om denackumuleradeskulden även per SMS
Vi informerar våra hyresgäster om hyresskulder eller andra skulder som har ackumulerats även via textmeddelande. Vi använder textmeddelanden för att snabbare och effektivare nå de boende som har samlat på sig hyresskuld eller andra skulder till Heka, för att kunna få hyresbetalningen i skick. Vi kontaktar hyresgästerna vid problemsituationer med hyresbetalningar fortfarande även per telefon, e-post och brev.

Så här känner du igen ett textmeddelande som skickats av Heka
Det finns många olika bedrägerier i omlopp idag, och många av dem börjar med ett SMS. Så här identifierar du Hekas inkassotextmeddelande som gäller hyran eller en annan skuld:
- Meddelandets avsändare är Heka.
- I textmeddelandet instruerar vi den boende att kontrollera skuldbeloppet och betalningsuppgifterna samt kontakta oss via OmaHeka-boendesidorna.
- Det går inte att svara på textmeddelandet.
- Heka anger inte betalningsuppgifter eller beloppet för den obetalda hyran i textmeddelandet.
- Det finns inga länkar i meddelandet.
- Textmeddelandena innehåller inte personuppgifter.
Om du får ett SMS från Heka som informerar dig om en skuld, kontrollera din skuldsituation på OmaHeka. Det är bäst att betala av skulden direkt efter du fått meddelandet, så att du undviker eventuella inkassokostnader.
Vem skickar vi textmeddelanden till?
Vi skickar textmeddelanden om skuld fyra gånger per år, enligt område, till personer i området som har en hyresskuld på mer än 20 euro men mindre än två månadshyror.
Eftersom textmeddelanden skickas enligt område kan det hända att du inte får ett meddelande direkt, även om du har ackumulerade hyresskulder. Du kan alltid kontrollera dina hyresbetalningsuppgifter och din situation på OmaHeka-bostadssidorna.
Dessutom skickar vi varje månad ett textmeddelande oberoende av objekt och bostadsområde till alla de boende hos Heka som har
- utestående skuld på 0,01-20 euro
- hyresskuld till ett belopp som motsvarar hyran för två månader
- obetalda självriskandelar för minst fyra hyror efter FPA:s stöd.
Även en liten skuld ökar dröjsmålsräntan
Vi skickar dig ett textmeddelande även om skulden bara är 0,01 euro eller något annat litet belopp. I enlighet med god inkassosed har den boende rätt att få veta hur stor skulden är, oavsett beloppets storlek. Även en liten skuld ökar dröjsmålsräntan, så det är värt att betala av den.
Kontrollera och uppdatera dina kontaktuppgifter på OmaHeka-boendesidor
Vi skickar ett textmeddelande till det telefonnummer som finns i dina boendeuppgifter. Du kan uppdatera dina kontaktuppgifter på OmaHeka-boendesidor. Om det finns fler än en huvudhyresgäst skickar vi bara ett meddelande till en av dem.
Om den boende inte betalar skulden efter inkassomeddelandet eller inte ingår ett betalningsavtal, skickar vi ett traditionellt inkassobrev till den boende. Vi kan ta ut en inkassoavgift för inkassobrevet, men textmeddelandet orsakar ingen inkassoavgift för den boende.
Rådgivning ges om svårigheter att betala hyra
Om du har svårt att betala din hyra eller andra fakturor i anslutning till ditt boende, ska du inte gå ensam. Vänligen kontakta Heka för att lösa situationen i ett så tidigt skede som möjligt. Hyresrådgivningen och boenderådgivningen stöder dig med frågor i anslutning till hyresbetalningen. Rådgivningen är avgiftsfri.