Talon tärkein ihminen – Siivoojan työ on Hekalla arvostettua ja näkyy asukkaiden arjessa
Hekan siivoojat ovat monille asukkaillemme tuttuja kotitalon porraskäytävästä tai muista yhteisistä tiloista. Nyt Hekalla uudistetaan siivouksen toimintamallia: tavoitteena on entistä tasalaatuisempi ja järkevämmin toteutettu siivous.

”Moi!” Iloinen tervehdys kuuluu, kun Emmy ja Heidi avaavat rapun oven ja johdattavat peremmälle Vuotie 59:n porrashuoneeseen. Emmy ja Heidi ovat viihtyneet työssään jo tovin, sillä he molemmat ovat työskennelleet Hekalla useita vuosia.
Työn vaihtelevuus ja uuden oppiminen ovat ylläpitäneet työn imua. Uransa aikana Emmy ja Heidi ovat tahoillaan suorittaneet siivousalan ammattitutkinnon. Hekalle onkin tärkeää, että työntekijät ovat osaavia ja heillä on käytössään tuoreet tiedot ja taidot.
”Jos haluat opiskella ja kehittää osaamista”, Heka kyllä tukee siinä, Emmy taustoittaa.
Ammattitaito myös näkyy ja kuuluu. Kävellessään talon käytäviä pitkin Emmy ja Heidi kommentoivat tuon tuosta toisilleen siivouksen yksityiskohtia, joita he ohi kulkiessaan panevat merkille.
Korkea ammattitaito välittyy myös työtyytyväisyyteen, sillä siivoojat ovat Hekan tyytyväisin ammattiryhmä.
”Siivoojan työssä on parasta työn itsenäisyys. Tiedät, mitä olet tehnyt ja voit suunnitella päivää”, molemmat toteavat yksissä tuumin.
”Lisäksi työt mitoitetaan inhimillisesti, jotta siivoojalle jää riittävästi aikaa asioihin perehtymiseen ja muihin työhön liittyvien asioiden hoitamiseen kuten tekstiilipesuun”, Heidi jatkaa.
Parasta työn itsenäisyys. Tiedät, mitä olet tehnyt ja voit suunnitella päivää.
Vastuullisuus huomioidaan erityisesti Hekan puhtauspalveluissa, ja henkilökunnan osaamisen kehittämiseen panostetaan laajasti. Ala kehittyy kovaa vauhtia, ja siivoaminen vaatii vankkaa ammattitaitoa. Siispä mielikuva pelkästä sangosta ja rätistä on auttamatta aikansa elänyt. Vaikka robotteja ei vielä tavatakaan siivoojien työparina, uudet välineet ja menetelmät, kuten duo-mopit ja työkoneet, edellyttävät uuden oppimista.
”Osallistuimme juuri kolmen viikon koulutusryppääseen”, Emmy ja Heidi toteavat yhteen ääneen.
”Joskus kouluttajat käyvät myös kohteella paikan päällä pitämässä uusien koneiden käyttökoulutuksia”, Heidi kertoo.
Pelkästään syksyn aikana Hekan siivouksella oli noin 30 koulutustilaisuutta, ja lisää on tulossa lähes parisen kymmentä.

avautuu upeat maisemat Vuosaaren rantaan.
Puhtaus säilyy pidempään
Siivouksen laatuun vaikuttaa myös viime kesänä aloitettu toimintamallin muutos. Uudet, nykyaikaiset lattianhoitokoneet tekevät tehokkaampaa jälkeä verrattuna käsikäyttöisiin työvälineisiin. Lisäksi ne mahdollistavat perusteellisemman ja säännöllisemmän siivouksen, jos ne muutoin soveltuvat kohteen olosuhteisiin.
Uudistuksen tavoitteena on ennen kaikkea ympärivuotinen puhtauden tasalaatuisuus Hekan kohteiden välillä.
”Näin voimme priorisoida ja käyttää enemmän aikaa niissä paikoissa, missä on suurempi tarve. Osa kohteista pysyy pidempään siistimpänä kuin toiset”, Emmy kertoo.
”Siivoojilla on jatkossakin viikko-ohjelma, mutta siivoamme myös tarpeen mukaan”, Heidi lisää.
Siivoustyöt ja tehtävät säilyvät siis säännöllisinä, mutta niiden aikataulut vaihtelevat kohteittain. Siivoojan ei enää tarvitse välttämättä siirtyä kohteesta toiseen saman päivän aikana, vaan he voivat keskittyä yhteen paikkaan kauemmin ja hoitaa kerralla useita eri tehtäviä. Tämä säästää myös aikaa.

Marraskuusta lähtien siivoojaan ei siis välttämättä törmää kotitalossa samalla rytmillä kuin ennen. Monille siivooja on tuttu henkilö Hekan taloissa, eivätkä he ole katoamassa mihinkään.
”Tervehdimme asukkaita ja joskus vaihdamme kuulumisia. Toisinaan neuvomme esimerkiksi vikailmoituksen tekemisessä”, Heidi kertoo.
Työn laatu näkyy myös asukkaiden palautteessa. Hyvä palaute tuo iloa siivoojien arkeen ja jää ilahduttamaan pitkäksi aikaa. Muuan kohtaaminen on jäänyt erityisesti Emmyn mieleen.
”Eräs asukas tapasi aina sanoa, että sinä olet tämän talon tärkein ihminen.”
Tuosta on helppo olla samaa mieltä.
Eräs asukas tapasi aina sanoa, että sinä olet tämän talon tärkein ihminen.
Tasalaatuisuutta vuoden ympäri – mikä muuttuu?
Hekalla on käynnissä puhtauspalveluiden toimintamallin uudistus. Jatkossa siivousta ohjaavat entistä tarkemmat laatukriteerit ja tilakohtaiset puhtaustasot. Myös kohteiden ominaisuudet ja erityispiirteet on otettu huomioon, sillä lisäpalveluita tuotetaan tarpeen mukaan esimerkiksi vuodenaikojen, käyttöasteen tai muiden tilojen käyttöön liittyvien tekijöiden perusteella.
”Älä juokse kovempaa, tee järkevämmin!”, summaa siivouksen yksikönjohtaja Satu Grönlund ja jatkaa, että muutos on järjestelmällisen kehittämisen tulos.
”Optimointi on välttämätöntä, maailma muuttuu ja meidän täytyy muuttua mukana.”
Asiat voi tehdä järkevämmin nykyaikaisilla menetelmillä, kun koneet ja laitteet ovat hyödynnettävissä, hän taustoittaa.
Hekalla on eniten vuokra-asuntoja Suomessa, ja kohteet ovat keskenään varsin erilaisia. Jotkut talot ovat suuremmalla rasituksella kuin toiset.
”Esimerkiksi joissakin taloissa voi asua satoja asukkaita, joissain vähemmän. Siivoustarve näiden välillä saattaa olla erilainen, ja siksi kohteiden välistä panostustarvetta täytyy tarkastella”, toteaa siivousasiantuntija Katri Koivukoski.
Kohteet ovat keskenään varsin erilaisia. Jotkut talot ovat suuremmalla rasituksella kuin toiset.
”Meillä on tilakohtaiset kriteerit ja huomioimme kiinteistöjen erilaisuuden”, Grönlund lisää ja jatkaa, että uudenaikaisilla koneellisilla menetelmillä siivouksen laatu pysyy samankaltaisena mahdollisimman pitkään.
”Määrittelemämme puhtaustasot ohjaavat sitä, miltä tilassa pitää näyttää siivouksen jälkeen”, Koivukoski kertoo.
Vastuullista kumppanuutta
Noin puolella kohteista on Hekan oma siivooja ja muihin hankitaan siivous julkisten kilpailutusten kautta. Työn laatua seurataan ja tiivistä yhteistyötä jatketaan palveluntuottajien kanssa. Sidosryhmätyöskentely onkin merkittävää toimintamallin uudistuksessa. Hekalla on tarkat kriteerit puhtauspalveluille ja kestävät toimintatavat korostuvat. Heka haluaa olla kumppaneilleen vastuullinen palvelunhankkija.
”Meidän näkökulmastamme Heka on helposti lähestyttävä ja hyvä yhteistyökumppani. Hekalla kuunnellaan palveluntuottajaa ja toiminta on kumppanuuteen pyrkivää”, kertoo asiakkuusjohtaja Pekka Räisänen ProFam Palvelut Oy:sta.
”Hekan siivouspalveluiden toiminta on systemaattista ja tarkkaan mietittyä. Varmistamme, että työntekijöillä on asianmukaiset välineet, tiedot ja taidot sekä turvallinen työympäristö. Oikeiden välineiden ja puhdistusaineiden valinta vaatii hyvää ammattitaitoa”, Grönlund kiteyttää.
Täytyy siis todellakin tietää, mitä tekee.
”Katrilla onkin usein tapana sanoa, että kaikki osaavat siivota, mutta harva osaa tehdä puhdasta!”
Oikeiden välineiden ja puhdistusaineiden valinta vaatii hyvää ammattitaitoa.