Työ, joka vaatii pelisilmää ja arviointikykyä: Hekan kiinteistönhoitaja ja isännöitsijä tunnistivat hätätilanteen ja pelastivat asukkaan
Hekalla isännöintiä ja kiinteistönhuoltoa sekä osin myös siivousta tekevät Hekan omat työntekijät. Tutun kiinteistönhoitajan kohtaa taloissa ja pihoilla parhaimmillaan päivittäin. Isännöitsijä ei vieraile kohteella yhtä usein, mutta tuntee silti hyvin isännöimiensä kohteiden erityispiirteet ja usein asukkaatkin. Kummassakin työssä tarvitaan pelisilmää ja päätöksentekokykyä. Kiinteistönhoitaja Petteri Lindbergin ja isännöitsijä Veera Brändholmin nopean tilannearvion ansiosta sairaalahoitoa tarvinnut asukas sai ajoissa apua.

Työssä kehittynyt vaisto herätti huolen asukkaan voinnista
Joulukuun alun päivinä kiinteistönhoitaja Petteri Lindbergin vastuulla olevassa kohteessa viimeisteltiin talotekniikkaan liittyvää päivitystä, ja työ vaati asunnoissa käyntiä. Urakoitsija ei kuitenkaan päässyt sisälle erääseen asuntoon, vaikka käynnistä oli Hekan käytännön mukaisesti ilmoitettu asukkaille paperitiedotteella hyvissä ajoin etukäteen. Lindberg kuuli asiasta urakoitsijalta ja tiesi, että myös isännöitsijä Veera Brändholm oli tavoitellut kyseistä asukasta useaan otteeseen siinä onnistumatta. Lindberg ja Brändholm keskustelivat tilanteesta, ja molemmille heräsi huoli asukkaan voinnista. Yhdessä sovittiin, että Lindberg käy asukkaan kotiovella varmistamassa asian.
Huoli osoittautui aiheelliseksi. Asukas ei edelleenkään reagoinut ovikellon soittoon. Koska urakoitsijan käynnistä oli ilmoitettu etukäteen, avasi Lindberg asunnon oven yleisavaimella. Ovi oli suljettu turvaketjulla, joten oli selvää, että asukas on kotona. Lindberg huhuili sisään oven raosta, ja peremmältä kuului hentoista muminaa ja veden kohinaa. Lindberg ja puhelimen päässä tilannetta seurannut Brändholm päättivät soittaa hätänumeroon. Hätäkeskuspäivystäjän ohjeesta Lindberg mursi oven lukituksen, ja pääsi peremmälle asuntoon toteamaan, että asukas oli välittömän sairaalahoidon tarpeessa. Lindberg hälytti kiireesti paikalle ambulanssin.
Olemme täällä asukkaita varten.
Hekan kiinteistönhoitajat tai muut työntekijät eivät vieraile asunnossa ilman ennakkoilmoitusta, ellei kyseessä ole vesivahinko tai muu hätätilanne. Suunnitelluista huoltokäynneistä ilmoitamme asukkaalle aina etukäteen. Kotioven avaaminen ja vieraan ihmisen päästäminen sisään voi arveluttaa monia, vaikka kyseessä olisikin tarpeellinen huoltokäynti. Kiinteistönhoitajalta vaaditaankin tapauskohtaista arviointia siitä, miksi ovikellon soittoon ei reagoida.
”Tämäkin tilanne olisi ollut helppo ohittaa. Työssä kehittynyt vaisto ja aiemmat kokemukset kuitenkin herättivät meidät. Päätimme yhdessä, että nyt on syytä käydä tarkemmin katsomassa, miten asukas voi”, Lindberg kertoo.
”Olemme täällä asukkaita varten”, korostaa Brändholm, jolla tulee ensi vuonna täyteen kahdeksas vuosi Hekalla.
Kohteet ja asukkaat tulevat tutuiksi
Isännöitsijän työssä yhteydenpito asukkaiden kanssa on tiivistä. Heka yhtenäistää parhaillaan vuokrasopimuksia, ja sillä asialla Brändholm oli hätään joutunutta asukasta tavoitellut. Toimistolta käsin, puhelimen ja tietokoneen välityksellä ei välttämättä saa kattavaa kuvaa kohteen kuulumisista. Pihoilla ja taloissa päivittäin työskentelevät kiinteistönhoitajat ja siivoojat ovatkin Hekan silmät ja korvat paikan päällä ja tukena isännöitsijöille.
”Olemme paikallisapureita”, kolmisen vuotta kiinteistönhoitajana työskennellyt Lindberg toteaa.
Lindbergillä on vastuullaan neljä kohdetta, ja hän hoitaa työparinsa kanssa kohteita myös ristiin rastiin. Kiinteistönhoidossa on tärkeää tuntea rakennusten erityispiirteet. Vanhat talot toimivat eri tavoin kuin uudet. Yhtä tärkeää on tuntea talon asukkaat. Lindbergille ja Brändholmille kuuluu myös yli 55-vuotiaille tarkoitettuja seniorikohteita, joiden asukkaista moni elää kodissaan yksin. Lindberg yrittää pitää silmällä heidän vointiaan siinä missä naapuritkin huolehtivat toisistaan.
”Kyselin Petteriltä toisenkin asukkaan perään, jota en ollut puhelimitse tavoittanut. Hän kertoi, että asukas on kaupassa, joten kannattaa soittaa myöhemmin uudestaan”, Brändholm naurahtaa.
Yhteistyö muotoutuu arjen työssä mutta vaatii myös tietoista ylläpitoa.
Toimiva yhteistyö ja vuorovaikutus ammattiryhmien kesken ovat erityisen tärkeää poikkeuksellisissa, nopeaa reagointia vaativissa tilanteissa. Yhteistyö muotoutuu arjen työssä mutta vaatii myös tietoista ylläpitoa.
”Kun käyn alueella, poikkean samalla reissulla huoltotuvalla ja kyselen kuulumisia”, Brändholm kertoo.
