Pian valmistuva asukastoiminnan sovellus tuo oman talon asiat mobiililaitteeseen

Asukastoiminnan sovellus on viittä vaille valmis käyttöön. 

Skriven av Tiina Parikka Foton av Timo Porthan

Asukastoimikunnan asioista on tähän asti viestitty talojen ilmoitustauluilla, postiluukuista jaetuilla tiedotteilla ja Facebook-ryhmissä. Pian tarjolla on myös oma sovellus, jossa oman talon ja Hekan asiat kulkevat mukana kännykässä. 

Sovelluksen käytettävyyttä on kehitetty yhteistyössä asukkaiden kanssa. 

– Tämä on rakennettu todella älykkäästi. Heti etusivulla on esimerkiksi Jätä vikailmoitus -painike, joka on ulkonäöltään tuttu Hekan verkkosivuilta. On tärkeää, että toiminnot ovat tunnistettavissa, käyttää niitä missä tahansa, testikäyttäjänä alusta asti toiminut Hekan asukas Taisto Junkkari sanoo. 

Lisää vaikuttamisen mahdollisuuksia 

Junkkari katsoo kokonaisuutta myös talotoimikunnan näkökulmasta. Hän on oman kohteensa toimikunnan puheenjohtajana. 

– Sovellus antaa mahdollisuuden osallistaa asukkaita entistä paremmin. Se tekee kommunikoinnin helpommaksi ja voimme tehdä sovelluksen kautta esimerkiksi kyselyjä, Junkkari kiittää. 

Samalla talotoimikunnalta vaaditaan aktiivisuutta. 

– Meidän pitää myös seurata viestintää ja pystyä vastaamaan asukkaille nopeasti. 

Junkkarin vetämän talotoimikunnan Facebook-sivut ovat olleet pois käytöstä talon peruskorjauksen takia. Nyt he miettivät, tarvitaanko sivua enää lainkaan. 

– Asukastoiminnan sovellus on demokraattisempi kanava, kun sinne kaikilla on pääsy ilman erillisen tilin perustamista, Junkkari toteaa. 

Facebook-ryhmissä on myös kierrätetty tavaraa osto- ja myyntipalstoilla. Tällaisille ryhmille voi olla jatkossakin tarvetta, sillä sovelluksessa tämän tyyppinen ilmoittelu ei ainakaan toistaiseksi ole mahdollista. 

Sovelluskaan ei tavoita kaikkia 

Päivi Räisänen on käyttänyt sovelluksen testiversiota mobiililaitteella. 

– Tässä on otettu hyvin mobiililähtöisyys huomioon. Minä, kuten moni muukin, on jo tottunut hoitamaan asiansa mobiilisti ja tietokonetta tulee avattua harvoin. 

Vaikka palvelujen digitalisoituminen on arkea ja moni kokee sen helpoksi tavaksi hoitaa asioitaan, testaajat muistuttavat, että kaikki eivät koe sitä omakseen. 

– Tämä on yksi kanava lisää jakaa tietoa. Samat asiat pitää olla edelleen saatavilla myös muuta kautta. Talojen ilmoitustauluja paperisine tiedotteineen tarvitaan edelleen, he muistuttavat.