Hekan vuokralaisten sähköinen asiointi helpottuu merkittävästi uuden asiakkuudenhallinnan ja vuokraustoiminnan järjestelmän myötä. Käyttöönotto tapahtuu arvioiden mukaan loppuvuodesta 2021. 

Järjestelmän toimittajaksi valikoitui lokakuussa 2019 kilpailutuksen tuloksena Visma Tampuuri. Kilpailutus tehtiin yhdessä Helsingin kaupunkiympäristön toimialan asuntopalvelujen ja asuntovuokrauksen kanssa. Seuraavaksi edetään arviolta kaksi vuotta kestävään käyttöönottovaiheeseen. 

Asukkaille järjestelmä mahdollistaa muun muassa sopimusasioiden hoitamisen, huoltopyyntöjen jättämisen ja muun asioinnin suoraan yhden verkkopohjaisen ja mobiilisti toimivan käyttöliittymän kautta. Asukkaat pääsevät näkemään esimerkiksi oman vuokranmaksutilanteensa reaaliajassa, ja myös tiedotus ja viestintä helpottuvat asukkaiden ja asiakaspalvelun välillä. 

”Asiakkuudenhallinnan ja vuokraustoiminnan järjestelmän käyttöönoton myötä Hekassa päästään monipuolistamaan asukkaiden käytössä olevia sähköisiä palveluita merkittävästi. Uskon, että asukkaat ottavat ilolla vastaan uudet sähköiset asiointimahdollisuudet”, Hekan asiakkuusjohtaja Mirka Saarholma sanoo. 

Hekalla järjestelmää käyttävät tulevaisuudessa lähes kaikki työntekijät ja Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalla (KYMP) sitä käytetään asuntopalveluissa ja asuntovuokrauksessa. Asuntopalvelut vastaa Hekan asuntojen välityksestä. Jatkossa asukasvalinnasta tulee tarvittavat tiedot saumattomasti suoraan vuokranantajalle. 

Asiasanat