Toimittaja testaa: Nukkumatin kanssa höyhensaarille

Tuttu tunne: väsyttää, mutta uni ei tule? Huonon nukkujan kannattaa ottaa kaikki kikat käyttöön.

Kirjoittanut Tarja Västilä Kuvat Istockphoto

Älypuhelimella unta voi myös seurata. Känny käteen ja sovelluskauppaan! Unta sieltä ei voi ostaa, mutta tarjolla on erilaisia äppejä unen seurantaan ja mittaamiseen. Tavoitteena on saada tietoa yön kulusta. Näytölle ilmestyy kuva peiton alla uinuvasta vihreästä marsilaisesta.

Äidin vinkki lapsuudesta tulee mieleen, kun alan buustata itseäni nukkumisen saloihin: ”Ajattele pitkää tietä ja mieti, mitä seuraavan mutkan takaa mahtaa löytyä.” Sen sijaan toinen neuvo, lampaiden laskeminen, ei ole tehonnut koskaan höyhensaaria odotellessa.

Puhelimeen sovellus unen seurantaan ja mittaamiseen.

Sovelluksessa lampaita lasketaan aamulla. Minun on todistettava olevani hereillä siten, että etsin näytöltä hereillä olevan lampaan nukkuvien joukosta. Muuten herätys ei vaikene.

Stressi painaa 

Tarkkailu alkaa stressipäivänä, jolloin pitää saada paljon aikaiseksi lyhyessä ajassa. Työ seuraa kotiin meileissä ja mielessä. Vuorokaudessa on 24 tuntia, josta nukkumiseen olisi hyvä nipistää noin kolmasosa. Työn tekeminen yötä myöden kostautuu.

Lounas on jäänyt väliin. Nälkä saa napostelemaan ja syömään illallista liiallisesti. Uni ei tule. Vaikea sanoa, mikä eniten vaikuttaa: päässä pyörivät työasiat vai epäsäännöllinen, vääränlainen ravinto. Edes tyynyn viereen asetetun kännyn merenkohinaääni ei auta.

Myöhään työskentely ja raskas iltasyöminen kostautuvat yöllä. 

Sängystä on noustava: sohvalla kirja kädessä nukun aamuun asti. Herään puhelimesta tulevaan sirkutukseen. Sovellus pyrkii herättämään lempeästi.

Vuorokausirytmi sekaisin

Viikonlopun kekkerien vuoksi tulee valvottua tavanomaista pidempään. Mausteinen, rasvainen ruoka nostaa hien pintaa vielä pieluksellakin. Maha on möhkäle. Uni ei tule. Ja kun se tulee, alkaa vuoteessa pyöriskely.

Viiden tunnin päästä sisäinen kukko laulaa. Unimäärä on jäänyt vähäiseksi. Verhojen välistä tuijottava pimeyskään ei piristä mieltä.

Liekö syynä lenkki alkuillasta, kevyt iltapala vai univaje, mutta seuraavana yönä nukkumatti löytää hyvin perille. Aamulla kurkistan kännyyn: käppyrä näyttää kevyen, syvän ja REM-unen sekä heräilyt. En näköjään ole kuorsannut.

Laatuaikaa itselle

Uniasiat pyörivät päässä, joten jätän myöhäisillan kuntosalin väliin. Vaihdan kahvin ryystämisen hunajaisen yrittiteen lipittelyyn. Juon sitä vielä sängyssäkin ja totta kai herään hätään keskellä yötä. Tähän sopii lausahdus: vähemmän on enemmän.

Ei uutisten tai somen selailua peiton alla. 

Luovun iltarutiinista: en lue uutisia enkä päivitä somea. Mikään älylaite ei vie huomiota. Petikavereiksi jäävät kirja ja känny. Aamulla tavaksi tullut vilkaisu unisovellukseen ei maailmaa eikä unta mullista. Nukkumistieto ei öihini vaikuta, unen laatuun pitäisi perehtyä enemmän.

Unensaanti ja hyvä yö ovat yksilöllisiä asioita, mutta tärkeintä on rauhoittuminen. Tyhjennä pää, lopeta tekemiset ja anna unen tulla.