Toimittaja testaa: Matalan kynnyksen kuntoilukokeiluja ulkona ja sisällä

Kuntoilun makuun voi päästä myös ilman salijäsenyyttä tai muuta tuntuvaa rahallista panostusta. Omassa kodissa ja sen lähiympäristössä on monia kuntoiluun soveltuvia paikkoja.

Kirjoittanut Marko Lysmä Kuvat Markus Pentikäinen

Tutustu toimittajan testaamiin ja hyväksi havaitsemiin vinkkeihin!

Metsäkuntosali

Lähimetsässä voi hyödyntää sieltä helposti löytyviä ja omaan kuntotasoon sopivia tuulenkaatoja, irtopuita ja kivenlohkareita. Metsän suojassa pystyy tekemään tehokkaasti kaikkia samoja liikesarjoja kuin siisteissä sisätiloissa. Vain mielikuvitus on rajana rikastuttavalle harjoitukselle. Kannon päällä voi tehdä esimerkiksi vatsa- ja selkälihasliikkeitä. 

Hirsipiste

Perinteiset lenkkipolkujen varsilla majailevat hirsipisteet on korvattu uusilla kuntoilupisteillä, joissa tukit ovat hiukan kevyempiä. Niissä on useimmiten neljä eri painoista tukkia, joissa otekahvat ovat paksua metallia. Tukkien paino vaihtelee 10–25 kilon välillä. Jo vartissa pystyy tekemään varsin kattavan ja tehokkaan lihaskuntoharjoituksen.

Kuntoportaat

Portaissa syke nousee helposti ja niissä voi harjoitella nopeutta ja voimaa. Joissakin kuntoportaissa on valmiina askelmäärät. Esimerkiksi Helsingin Malminkartanon kuntoportaat käsittävät 426 porrasta ja mäen korkein kohta on 91 metriä. Portaiden nouseminen pelkästään kävelyvauhdilla vastaa energiankulutukseltaan hölkkää tai vähintään reipasta kävelyä.

Ulkokuntosali

Muutaman viime vuoden aikana on rakennettu runsaasti ulkokuntosaleja, jotka ovat periaatteessa auki kaikkina vuorokauden aikoina. Ne tarjoavat helpon saatavuuden lisäksi yksinkertaisia mahdollisuuksia harjoitella eri lihasryhmiä turvallisilla laitteilla. Ne ovat suurelle osalle käyttäjistä tuttuja tavallisilta kuntosaleilta. Osa laitteista voi perustua käyttäjän oman kehon käyttämiseen vastuksena. 

Esterata

Valmiilla ja vapaasti käytössä olevilla esteradoilla voi kestävyyskunnon lisäksi kehittää kehonhallintaa ja tasapainoilua. Radan suorituspisteet ovat yleensä puusta, betonista, köydestä tai metallista. Esteratoja voi myös ”rakentaa” itse vaikka lähimetsään luontoarvot huomioiden. 

Yleisurheilukenttä

Vähälle käytölle jääneillä ja hyväkuntoisilla yleisurheilukentillä voi juosta, hypätä, loikata, heittää, jumpata ja venytellä usein kaikessa rauhassa. Joskus voi vaikka verestää muistoja ja ottaa huvin vuoksi ajan ratakierrokselta tai juosta Cooperin 12 minuutin testin. 

Kuntopiiri

Oman maun mukaan missä tahansa ulkona tai sisätiloissa sovellettavissa oleva harjoitus voi koostua vatsa- ja selkälihasten harjoitteista, etunojapunnerruksista, lankutuksesta, hypyistä tai näiden yhdistelmistä.  

Nettitreeni

Hyvän harjoituksen voi napata monista verkon tarjoamista ohjelmista ja katsoa älypuhelimesta tai tabletista paikasta riippumatta. Nettitreenejä löytää YouTubesta ja kuntosalien omilta sivuilta. Toiminnalliset ohjatut harjoitukset vahvistavat kehoa ja treenien kestot vaihtelevat 15–60 minuutin välillä.