Keho kiittää tauoista

Työnteon muuttuessa yhä useampi tekee töitä kotoa käsin. Toisin kuin työpaikalla kotona työntekijä on itse vastuussa ergonomiasta.

Kirjoittanut Jenni Uusilehto

Huono työasento tai vääränlainen valaistus voi heikentää pidemmällä aikavälillä hyvinvointia, ja siksi ergonomiaan olisi syytä kiinnittää huomiota myös etätyöpäivinä. Yleisin moka, jonka kotona työtä tekevä usein tekee, on taukojen unohtaminen.

– Fyysisessä työssä elimistö antaa merkin, kun on tauon paikka. Tietokoneella tehtävä työ on niin kevyttä, ettei merkkejä väsymisestä huomaa, kun keskittyminen on työssä. Siksi tauot kannattaa merkata itselle ylös tai laittaa vaikka herätyskello soimaan tietyn ajan välein, sanoo ylilääkäri Esa-Pekka Takala Työterveyslaitokselta.

Lyhyt tauko puolen tunnin välein tekee työnteosta tehokkaampaa.

Mitä enemmän taukoja työpäivän aikana pitää, sen parempi. Pieni kävelykierros kodin ympäri tai parin minuutin venyttely saa veren liikkeelle ja auttaa aivoja jaksamaan. 

– Tutkimuksissa on huomattu, että muutaman minuutin pituinen tauko puolen tunnin välein tekee työnteosta tehokkaampaa, vaikka se vähentääkin työnteon kokonaisaikaa.

Kotona taukoihin voi kätevästi yhdistää kotitöiden tekemisen. Pölyjen pyyhkiminen tai imurointi tuo sopivasti liikuntaa keskelle työpäivää, mutta ei vie liiaksi ajatuksia pois työnteosta.

– Jatkuvaa istumista kannattaa välttää. Me olemme rakenteeltamme ihan samanlaisia kuin kivikauden ihmiset, jotka liikkuivat monipuolisesti ruoan perässä koko päivän ajan. Kukaan ei istunut tuntikaupalla samassa asennossa ruudun äärellä.

Työnteko kannattaa pyhittää tiettyyn paikkaan kotona ja välttää esimerkiksi sohvalla tai ruokapöydän ääressä työskentelyä.

– Kotona olisi hyvä olla selkeä työpiste, joka on erotettu muusta kodista, jotta työpäivän jälkeen tulisi selkeä henkinen irtautuminen töistä, Takala sanoo.

Tärkeintä on, että pöydällä on riittävästi tilaa työvälineille ja käsille. Kun kädet saavat levätä pöydällä, myös hartiat lepäävät. Työasentoa kannattaa muutenkin tarkkailla, sillä hyvä istuma-asento auttaa pitämään niska-hartiaseudun ja selän ongelmat kurissa.

Esimerkiksi puhelinpalaverit voi yhtä hyvin hoitaa samalla kävellen.

Säännöllisesti kotona töitä tekevän kannattaa harkita laadukkaaseen ja säädettävään työtuoliin ja -pöytään investoimista. Myös tavallinen tuoli toimii, kunhan muistaa huolehtia tauoista ja istua niska ja selkä suorassa.

– Läppärillä töitä tekevän kannattaa harkita erillisen näytön hankintaa, jos hartiat tuntuvat olevan lysyssä ja niska kurkottaa kohti näyttöä.

Työasentoa kannattaa mahdollisuuksien mukaan vaihdella ja tehdä töitä välillä myös seisten. Esimerkiksi puhelinpalaverit voi yhtä hyvin hoitaa samalla kävellen. Jos keittiön työtaso on sopivalla korkeudella, töitä voi tehdä välillä seisten.

Huolehdi myös riittävästä valaistuksesta kotona työskennellessä. Liian hämärä huone vähentää työtehokkuutta ja kirkkaana loistava läppäri väsyttää silmiä. Kun valaistus on sopiva, jaksaa paremmin.

– Ikkunan ääressä työskentely ei kannata varsinkaan aurinkoisena päivänä, sillä näytön takaa tuleva kirkas valo rasittaa silmiä.