7 vinkkiä nukahtamiseen

Jos tarvitse lampaiden laskemista tehokkaampia keinoja nukahtamiseen, kokeile näitä seitsemää vinkkiämme.

  1. Syö illalla kevyt iltapala, esimerkiksi mysliä tai hedelmiä. Niissä on nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja, jotka helpottavat nukahtamista. Kovin raskasta tai mausteista ruokaa kannattaa välttää.
  2. Lämpimät jalat ja kädet edesauttavat nukahtamista.
  3. Mitä enemmän liikkuu illalla, sitä syvempää uni on. Se myös palauttaa paremmin. Rankan hikiliikunnan jälkeen voi tosin mennä pari tuntia, ennen kuin elimistön lämpötila on laskenut nukahtamiselle otolliselle tasolle.
  4. Lopeta tietokoneen, tabletin ja älypuhelimen käyttö hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa. Niiden sininen taustavalo ylläpitää vireystilaa. Nykyään on saatavana ohjelmia, jotka muuttavat laitteiden taustavaloa lämpimämmäksi iltaa kohden.
  5. Laita puhelimen viestien merkkiäänet äänettömälle yöksi. Sovi läheisten ja ystävien kanssa, mihin asti illalla voi soittaa.
  6. Meneekö nukkumisrytmi helposti sekaisin viikonloppuna? Jos heräät normaalisti kello 7, laita viikonloppuna kello soimaan kello 9. Nouse ylös ja syö vähän aamupalaa. Jos vielä väsyttää, voit mennä vielä hetkeksi nukkumaan. Sisäinen kello on ehtinyt lähteä jo käyntiin.
  7. Lyhyt tilapäinen unettomuus ei ole vakavaa. Käänny asiantuntijan puoleen, jos unettomuutta on jatkunut yli kaksi viikkoa ja elämän laatu kärsii.