Jäteauton kuljettaja on lasten sankari

Jäteauton kuljettaja näkee työssään suomalaisten kulutustottumukset ja lajittelukäytännöt. Toistakymmentä vuotta jäteauton rattia pyörittänyt Esko toivoo järkevämpää kuluttamista ja lisää kiertotaloutta.

Kuvat HSY / Hannu Bask

Lasten ilo 

Parasta tässä työssä on positiivinen vastaanotto pikkuihmisiltä, koska he ovat niin vilpittömiä. Palkitsevinta on tyhjentää alakoulun tai päiväkodin roskiksia. Lapset liimautuvat onnesta soikeana ulkoporttiin katsomaan jäteautoa. Innostus johtuu varmaan siitä, että jäteauto on yksi harvoja pihoille ajavista isoista autoista.   

Kulutustottumukset 

Ihmiset miettivät paljon lajittelua, mutta vielä tärkeämpää on järkevä kuluttaminen. Että ostettaisiin pakkauksia, joissa ei ole viittä kerrosta muovia päällä ja mietittäisiin, kannattaisiko jotain ostaa käytettynä. Meidän perheessä esimerkiksi ostetaan lähes kaikki lastenvaatteet käytettynä. Tarvitseeko aina ostaa uutta?  

Väärinkäsitykset 

Yleisin väärinkäsitys jäteauton kuljettajan työstä on, että kaikki jätteet menevät samaan autoon. Ennenhän niin olikin, eihän 80-luvulla varmaan lajiteltukaan kuin sekajäte ja paperi. Nykyään ei ole kenenkään edun mukaista laittaa jätelajeja samaan autoon. Sekajätteen kerääminen on kiinteistöille kalleinta, joten lajittelu kannattaa. 

Näkymättömyys 

Totta kai välillä tuntuu siltä, että teen näkymätöntä työtä. Toisaalta tiedän, että teen työni hyvin, kun olen näkymätön. En kaipaa huomiota. Kerrostaloalueilla jäteautoa ei huomata, mutta omakotitaloalueilla osa asukkaista suorastaan odottaa, että tulen sinne tyhjentämään jäteastiat.   

Kiertotalous 

Mielestäni lajittelun kanssa mennään koko ajan parempaan suuntaan. Haluaisin nähdä enemmän kiertotaloutta, josta puhutaan paljon. Periaatteessa jätteiden polttaminen energiaksi ei ole kierrättämistä, vaikka onhan se tietysti parempi kuin että jätteet heitettäisiin kasaan maatumaan. Vielä parempi olisi, että sekajätekin saataisiin uudelleenkäsiteltyä. Jossain päin maailmaa on isoja lajittelurobottilinjastoja, joiden avulla saadaan enemmän kierrätyskelpoisia raaka-aineita talteen sekajätteestä. Olisi kiva nähdä, että sellainen tulisi Suomeenkin.  

Esko 

  • 34-vuotias 
  • Asuu Vantaalla 
  • Työskennellyt jäteauton kuljettajana 13 vuotta pääkaupunkiseudulla. Kuljetti aluksi sekajätettä ja viimeiset vuodet biojätettä. Työskentelee nykyisin työnjohdossa. 

Esko esiintyy artikkelissa omasta pyynnöstään vain etunimellään.