Sähköautoilulla kohti puhdasta liikennettä

Samalla, kun Suomi tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä, Helsinki panostaa siihen omalla hiilineutraaliustavoitteellaan, jonka oleellisimpiin toimenpiteisiin kuuluu liikenteen päästöjen vähentäminen.

Kirjoittanut Riitta Alakoski Kuvat Otavamedia

– Liikenne on yleensä lämmityksen ohella suurin päästölähde niin Helsingissä kuin muuallakin, kertoo erityisasiantuntija Karoliina Auvinen Suomen ympäristökeskus SYKE:stä. 

Yksi pääkaupunkiseudun henkilöauto päästää tällä hetkellä keskimäärin 160 grammaa hiilidioksidia per ajettu kilometri. Vaikka teknologinen murros polttomoottoriautoilusta sähköautoihin on jo vahvasti alkanut, tapahtuu se Auvisen mukaan liian hitaasti ilmastonmuutoksen näkökulmasta. Viime vuonna sähkö- ja kaasuautoja oli vasta yksi prosentti kaikista Suomessa liikennekäytössä olleista autoista. Suurin osa niistä on käytössä pääkaupunkiseudulla.

– Jotta Suomi pääsisi hiilineutraaliustavoitteeseensa liikenteen osalta, jokaisen nyt uuden myytävän auton pitäisi kulkea sähköllä tai biokaasulla. Teknologinen murros vie tavallisesti vuosikymmenen tai enemmän. Nyt muutos pitäisi saada rysäyksellä aikaan, Auvinen toteaa. 

Sähköautot akkuineen aiheuttavat valmistusvaiheessa enemmän päästöjä kuin polttomoottoriautot, mutta ottavat elinkaariaikaisissa päästöissä ne jo parissa vuodessa kiinni. Auvinen neuvookin vertaamaan vaihtoehtoja esimerkiksi osoitteessa ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori. Päästöjen lisäksi laskurissa pystyy vertailemaan myös erilaisten autojen elinkaarikustannuksia. 

– Elinkaarikustannuksiltaan sähköautot ovat jo polttomoottoriautoja edullisempia. Markkinoille on tullut myös edullisempia sähköautovaihtoehtoja ja myös käytettyjä sähköautoja on alkanut tulla saataville. 

Sähköautoilun kasvun kirittäminen on Auvisen mukaan nyt poliitikkojen käsissä valtakunnallisella ja paikallisella tasolla.

– Tärkeimpiä kaupunkien toimia alkuvaiheessa on latausinfran rakentaminen ja etujen, kuten määräaikaisten kaistaetujen ja edullisempien parkkimaksujen tarjoaminen. Esimerkiksi Oslossa on yli 50 000 sähköautoa. Niillä on edullisemmat verot, tiemaksut sekä lupa ajaa kaistoilla ja alueilla, joihin bensa- ja dieselautoilla ei ole asiaa, Auvinen kertoo. 

Hekassa sähköautoilun tuleva kasvu on jo otettu huomioon.

– Se on selvästi tunnistettu tulevaisuuden liikkumismuodoksi, Hekan kiinteistöjohtaja Vesa Jurmu toteaa. 

Heka rakentaa latauspisteitä jo kaikkiin uudiskohteisiinsa. Lisäksi latauspisteitä on asennettu peruskorjauskohteisiin sekä muutamiin yksittäisiin kohteisiin asukkailta tulleen kysynnän perusteella. 

– Kysyntä on ollut toistaiseksi hyvin vähäistä. Voisi sanoa, että vielä ollaan ikään kuin pilottivaiheessa, eli haetaan kokemusta siitä, miten koko systeemi toimii: mihin riittävät olemassa olevat kaapeloinnit, toimiiko tekniikka, toimiiko sähkön laskutus asiakkaalta ja niin edelleen, Jurmu kertoo.    

Sähköauton latausmahdollisuudet Hekan kohteissa

  • Heka rakentaa latauspisteitä kaikkiin uudiskohteisiinsa. 
  • Latauspisteitä on nyt noin 50 ja ne sijaitsevat alle kymmenessä kohteessa. 
  • Latauspisteet ovat autopaikkakohtaisia, eli ne ovat autopaikan haltijan käytettävissä. 
  • Hekan julkinen latauspiste löytyy osoitteesta Kuusikkotie 4.