Helsinki satsaa pyöräliikenteeseen

Helsingin kaupunki tavoittelee pyörällä tehtävien matkojen osuuden tuntuvaa kasvua muun muassa rakentamalla lisää pyöräteitä- ja kaistoja.

Kirjoittanut Kati Jalagin

Pyöräilyllä on myönteisiä vaikutuksia muun muassa ihmisten fyysiseen aktiivisuuteen ja sitä kautta terveydenhuollon kustannuksiin, kaupunkikuvaan, liikenteen tilantarpeeseen, ilmanlaatuun ja meluun.

Helsingin kaupungin tavoitteena onkin nostaa pyörämatkojen osuus 15 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.

Kaupunki edistää pyöräilyä kehittämällä muun muassa pyöräväyliä. Esimerkiksi kantakaupungissa pyöräteitä on harvassa ja reitit ovat katkonaisia. Kantakaupunkiin suunnitellaan lisää yksisuuntaisia pyöräteitä ja -kaistoja. Uusilla väylillä kiinnitetään erityistä huomiota pyöräilyn ja jalankulun erotteluun.

– Tällä hetkellä pyöräilymäärän osuus on noin 10 prosenttia. Kantakaupungin pyöräilymäärät ovat kasvussa, mutta tavoitteeseen pääseminen vaatii vielä paljon, kertoo Helsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluviraston pyöräilykoordinaattori Reetta Keisanen.

Viime kesänä kaupunki rakensi esimerkiksi Kallioon useita satoja pyörätelineitä. Tänä kesänä pyörätelineitä on tulossa lisää Töölöön.

Kaupungin tavoitteena olisi myös laajentaa baanaverkko koko kaupungin kattavaksi. 

– Baanaverkosto valmistuu pätkissä. Esimerkiksi Paciuksenkadun reitti on juuri valmistunut ja Mechelininkadulle valmistuu uudet pyöräväylät tämän vuoden loppuun mennessä, sanoo Keisanen.
Pyöräilyä on edistetty myös tuomalla kaupunkipyörät pääkaupunkiseudun kaduille. 

– Kaupunkipyöräjärjestelmämme on yksi maailman menestyneimmistä, toteaa Keisanen.

Helsingin Baana-kartta
Helsingin kaupungin tavoitteena on laajentaa baanaverkko koko kaupungin kattavaksi.

Lue lisää pyöräilystä ja pyöräilyreiteistä:

hsl.fi/pyoraily

hel.fi/pyoraily
 

Hima 2/2018.